Afacerile de familie din România își dovedesc agilitatea și capacitatea de a crește chiar și într-un context dificil, cu crize multiple și incertitudini. În condițiile în care economia României a crescut în comparație cu anii precedenți și este mai mare decât la nivel global, prioritățile companiilor românești în următorii doi ani sunt diferite de cele la nivel global. Pentru companiile locale contează creșterea loialității clienților și introducerea de noi produse și servicii, ambele peste media globală, pentru care prioritățile sunt să-și protejeze activitatea de bază, să acopere costurile și să supraviețuiască incertitudinilor macroeconomice.
La fel ca întregul mediu de afaceri, antreprenorii români se află într-un moment de transformări importante aduse de contextul macroeconomic și geopolitic, de noile tehnologii sau de lipsa forței de muncă. În acest context, afacerile de familie trebuie să aibă în vedere că doar companiile care inspiră încredere, conduse cu un scop, vor avea succes. Astfel, politicile și strategiile trebuie construite și adaptate, pentru a răspunde nevoilor afacerii, societății și familiei.
În timp ce incertitudinea economică, presiunile pieței și creșterea costurilor înseamnă că supraviețuirea este principala prioritate pentru afacerile de familie, sondajul nostru arată că antreprenorii au planuri importante de dezvoltare și creștere pentru următorii doi ani. Deciziile pe care proprietarii de afaceri de familie le iau astăzi vor avea un impact asupra companiilor lor pentru următorul deceniu și este important să identifice prioritățile și oportunitățile pentru creșterea și transformarea companiilor lor.
Antreprenorii din țara noastră declară că afacerile lor au avut o performanță bună în ultimul an financiar, 82% înregistrând o majorare a vânzărilor. Este o îmbunătățire semnificativă față de ediția din 2021 a studiului (în plină pandemie) și peste media globală.
Pentru următorii doi ani, prioritățile cheie ale afacerilor de familie din România sunt creșterea loialității clienților, introducerea de noi produse și servicii și îmbunătățirea abilităților digitale (pentru toate cele trei aspecte, procentele respondenților din țara noastră sunt superioare celor înregistrate la nivel global). Liderii afacerilor de familie la nivel global au ca priorități principale extinderea pe noi piețe sau către noi segmente de clienți, precum și protejarea activității de bază (să-și acopere costurile / să supraviețuiască incertitudinilor macroeconomice)
Protejarea afacerii ca cel mai important activ al familiei și crearea de dividende pentru membrii familiei sunt obiectivele personale cheie pe termen lung în România. În România ecosistemul afacerilor de familie este încă tânăr, majoritatea companiilor fiind la prima generație și doar o mică parte dintre ele făcând transferul la a doua generație, comparativ cu alte state din Europa Centrală și de Est sau de la nivel global unde există afaceri de familie care au ajuns la a treia sau a patra generație.
91% dintre afacerile de familie din țara noastră afirmă că încrederea în companie din partea clienților este esențială, în timp ce 61% dintre respondenți cred același lucru cu privire la încrederea din partea angajaților. În același timp, nivelul de încredere între membrii familiei este în general considerat ridicat, iar 74% dintre respondenți afirmă că există o aliniere a familiei cu privire la direcția companiei (față de 59% la nivel global).
Country Managing Partner și Lider al Departamentului de Consultanță Fiscală și Juridică, PwC Romania