Principalele rezultate pentru România

PwC Family Business Survey 2023

hero image

Ecosistemul afacerilor de familie din România este încă tânăr, majoritatea companiilor fiind la prima generație și doar o mică parte la a doua generație, comparativ cu alte state din Europa Centrală și de Est sau de la nivel global. Într-un mediu economic în schimbare rapidă și cu multe incertitudini, antreprenorii români dovedesc agilitate și reziliență, reușind să-și dezvolte afacerile și să aducă valoare în economie și societate, având obiectivul de a construi o moștenire pentru generațiile următoare.

 

Prin sondajul Family Business Survey, realizat de PwC în rândul afacerilor de familie din întreaga lume, la fiecare doi ani, încercăm să aflăm care sunt provocările cu care se confruntă antreprenorii, cum le depășesc și care le sunt planurile de viitor. În cadrul sondajului din 2023 au fost efectuate 2.043 de interviuri cu afaceri de familie din 82 de țări la nivel mondial, printre care și România.

Afacerile de familie din România își dovedesc agilitatea și capacitatea de a crește chiar și într-un context dificil, cu crize multiple și incertitudini. În condițiile în care economia României a crescut în comparație cu anii precedenți și este mai mare decât la nivel global, prioritățile companiilor românești în următorii doi ani sunt diferite de cele la nivel global. Pentru companiile locale contează creșterea loialității clienților și introducerea de noi produse și servicii, ambele peste media globală, pentru care prioritățile sunt să-și protejeze activitatea de bază, să acopere costurile și să supraviețuiască incertitudinilor macroeconomice.

Dinu Bumbăcea, Country Managing Partner PwC România

La fel ca întregul mediu de afaceri, antreprenorii români se află într-un moment de transformări importante aduse de contextul macroeconomic și geopolitic, de noile tehnologii sau de lipsa forței de muncă. În acest context, afacerile de familie trebuie să aibă în vedere că doar companiile care inspiră încredere, conduse cu un scop, vor avea succes. Astfel, politicile și strategiile trebuie construite și adaptate, pentru a răspunde nevoilor afacerii, societății și familiei.

Mihai Anița, Partener și Lider al Departamentului de Audit

În timp ce incertitudinea economică, presiunile pieței și creșterea costurilor înseamnă că supraviețuirea este principala prioritate pentru afacerile de familie, sondajul nostru arată că  antreprenorii au planuri importante de dezvoltare și creștere pentru următorii doi ani. Deciziile pe care proprietarii de afaceri de familie le iau astăzi vor avea un impact asupra companiilor lor pentru următorul deceniu și este important să identifice prioritățile și oportunitățile pentru creșterea și transformarea companiilor lor.

Daniel Anghel, Partener, Tax, Legal & People Leader

Majoritatea afacerilor de familie din România au avut o performanță solidă în ultimul an financiar

Antreprenorii din țara noastră declară că afacerile lor au avut o performanță bună în ultimul an financiar, 82% înregistrând o majorare a vânzărilor. Este o îmbunătățire semnificativă față de ediția din 2021 a studiului (în plină pandemie) și peste media globală.

Ordinea priorităților antreprenorilor din țara noastră este diferită de cea a omologilor la nivel global.

Pentru următorii doi ani, prioritățile cheie ale afacerilor de familie din România sunt creșterea loialității clienților, introducerea de noi produse și servicii și îmbunătățirea abilităților digitale (pentru toate cele trei aspecte, procentele respondenților din țara noastră sunt superioare celor înregistrate la nivel global). Liderii afacerilor de familie la nivel global au ca priorități principale extinderea pe noi piețe sau către noi segmente de clienți, precum și protejarea activității de bază (să-și acopere costurile / să supraviețuiască incertitudinilor macroeconomice)

Protejarea afacerii ca cel mai important activ al familiei și crearea de dividende, obiective personale cheie pe termen lung

Protejarea afacerii ca cel mai important activ al familiei și crearea de dividende pentru membrii familiei sunt obiectivele personale cheie pe termen lung în România. În România ecosistemul afacerilor de familie este încă tânăr, majoritatea companiilor fiind la prima generație și doar o mică parte dintre ele făcând transferul la a doua generație, comparativ cu alte state din Europa Centrală și de Est sau de la nivel global unde există afaceri de familie care au ajuns la a treia sau a patra generație.

Majoritatea afacerilor de familie consideră că încrederea clienților și angajaților în companie este esențială

91% dintre afacerile de familie din țara noastră afirmă că încrederea în companie din partea clienților este esențială, în timp ce 61% dintre respondenți cred același lucru cu privire la încrederea din partea angajaților. În același timp, nivelul  de încredere între membrii familiei este în general considerat ridicat, iar 74% dintre respondenți afirmă că există o aliniere a familiei cu privire la direcția companiei (față de 59% la nivel global).

Contact us

Dinu Bumbăcea

Dinu Bumbăcea

Partener și Lider al Departamentului de Consultanță pentru Afaceri, PwC Romania

Daniel Anghel

Daniel Anghel

Country Managing Partner și Lider al Departamentului de Consultanță Fiscală și Juridică, PwC Romania

Mihai Aniţa

Mihai Aniţa

Partener și Lider al Departamentului de Audit, PwC Romania

Ionuț Simion

Ionuț Simion

Partener, Servicii de Consultanță Fiscală, PwC Romania

Monica Biota

Monica Biota

Partener, Servicii de Audit, PwC Romania

George Ureche

George Ureche

Partner, Advisory Services, PwC Romania

Follow us