31 Mar 2021
Prin Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 19/2021 (OUG nr. 19/2021) s-au introdus anumite măsuri fiscale, precum și modificări și completări la o serie de acte normative din domeniul fiscal. Prezentăm în continuare principalele aspecte.
Se suspendă, începând cu data de 1 aprilie 2021 și până la 31 decembrie 2021 inclusiv, aplicarea prevederilor referitoare la cheltuielile cu educația timpurie, și anume:
includerea acestora în categoria cheltuielilor nedeductibile; și
scăderea din impozitul pe profit datorat a cheltuielilor cu educația timpurie în cuantum de 1.500 lei/lună pentru fiecare copil.
Pentru perioada în care se suspendă aplicarea prevederilor de mai sus, cheltuielile pentru funcționarea corespunzătoare a creșelor și grădinițelor aflate în administrarea contribuabililor sunt considerate cheltuieli sociale, deductibile în limita a 5% din cheltuielile cu salariile personalului, potrivit legislației în vigoare.
De asemenea, începând cu veniturile lunii aprilie 2021 și până la data de 31 decembrie 2021 inclusiv, se suspendă facilitatea prin care sumele plătite de angajator pentru educația timpurie a copiilor angajaților sunt exceptate de la impozit pe venit și contribuții sociale obligatorii.
Pentru anul 2021, nu se datorează impozit specific pentru o perioadă de 90 de zile calculată de la data de 1 aprilie 2021. Astfel, impozitul specific unor activități aferent anului 2021 se recalculează prin împărțirea impozitului specific anual la 365 de zile calendaristice și înmulțirea valorii rezultate cu 185 de zile (diferența dintre 365 de zile și cele 180 de zile exceptate, mai exact 90 de zile conform OUG nr.19/2021 și 90 de zile conform OUG nr. 226/2020).
În cazul asocierilor fără personalitate juridică, pentru stabilirea impozitului anual datorat de fiecare membru asociat, costul de achiziție al aparatelor de marcat electronice fiscale puse în funcțiune în anul respectiv se distribuie proporțional cu cota procentuală de participare deținută, conform contractului de asociere.
S-a prelungit măsura rambursării de TVA cu control ulterior până la data de 31 ianuarie 2022. Anterior, această măsură era prevăzută până la 31 martie 2021.
Operațiunile care implică transport de bunuri efectuate între România și Irlanda de Nord se consideră operațiuni intracomunitare și se vor include în declarația recapitulativă.
S-a prelungit termenul până la care contribuabilii pot aplica pentru restructurarea obligațiilor bugetare principale și accesorii restante la data de 31 decembrie 2020 potrivit OG nr. 6/2019. Mai precis, notificarea privind intenția de restructurare poate fi depusă până pe data de 31 septembrie 2021 (termenul anterior era 31 martie 2021), iar solicitarea de restructurare poate fi depusă la organul competent până pe data de 31 ianuarie 2022 (termenul anterior era 30 iunie 2021), sub sancțiunea decăderii din dreptul de a mai beneficia de restructurarea obligațiilor bugetare.
Debitorul se va adresa unui expert independent în vederea întocmirii unui plan de restructurare și a testului creditorului privat prudent.
În cazul debitorilor care au depus notificarea privind intenția de restructurare a obligațiilor bugetare până la data intrării în vigoare a OUG nr. 19/2021 (29 martie 2021) și care nu solicită restructurarea obligațiilor bugetare până la data de 30 iunie 2021 executarea silită începe sau continuă. Depunerea unei noi notificări până la data de 30 iunie 2021 sau după expirarea acestui termen nu mai produce efecte.
În cazul debitorilor care depun notificarea menționată mai sus după data intrării în vigoare a OUG nr. 19/2021, dar nu depun solicitarea de restructurare a obligațiilor bugetare în termen de șase luni de la data depunerii notificării, executarea silită începe sau continuă, după caz.
A fost prelungit termenul stabilit de OUG nr. 69/2020 până la care contribuabilii pot aplica pentru amnistia fiscală cu consecința anulării obligațiilor accesorii aferente obligațiilor bugetare principale restante la data de 31 martie 2020. Aceștia pot depune cererea de anulare a obligațiilor accesorii până la data de 31 ianuarie 2022, sub sancțiunea decăderii (termenul anterior era 31 martie 2021).
Sunt vizate, astfel, inclusiv unele situații particulare prevăzute de OUG nr. 69/2020 cu privire la anularea obligațiilor fiscale accesorii în următoarele cazuri:
Obligațiile fiscale eșalonate în perioada cuprinsă între data de 14 mai 2020 și data de 31 ianuarie 2022 inclusiv - pot beneficia de anularea dobânzilor, penalităților și tuturor accesoriilor, în baza cererii de anulare a dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor, depuse în perioada 14 mai 2020 și 15 decembrie 2020 sau în perioada 1 ianuarie 2021 și 31 ianuarie 2022, dacă eșalonarea la plată se finalizează până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv;
TVA rambursată - debitorii care la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv au cereri de rambursare în curs de soluționare pentru care, ulterior, organul fiscal respinge total sau parțial rambursarea beneficiază de anularea obligațiilor bugetare accesorii, dacă achită obligațiile bugetare de care depinde anularea, nestinse prin compensare cu sumele individualizate în cererea de rambursare, în termen de 30 de zile de la data comunicării deciziei prin care se respinge rambursarea.
A fost introdus un nou caz de amnistie fiscală în privința obligațiilor fiscale stabilite în baza deciziilor de impunere emise ca urmare a unor inspecții fiscale în desfășurare - sunt supuse anulării obligațiile fiscale accesorii aferente obligațiilor bugetare principale administrate de organul fiscal central cu scadențe anterioare datei de 31 martie 2020 şi individualizate în decizii de impunere emise ca urmare a unei inspecții fiscale sau verificării situației fiscale personale în derulare la data intrării în vigoare a OUG nr. 19/2021 (29 martie 2021) sau începute ulterior, dar nu mai târziu de 31 ianuarie 2022, indiferent de momentul la care inspecția fiscală se finalizează. Obligațiile accesorii urmează a fi anulate dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții:
obligațiile bugetare principale individualizate în decizia de impunere sunt stinse prin orice modalitate prevăzută de art. 22 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală („Codul de procedură fiscală”), până la termenul de plată prevăzut la art. 156 alin. (1) din Codul de procedură fiscală;
cererea de anulare a accesoriilor se depune, sub sancțiunea decăderii, până la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv, respectiv în termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere dacă termenul de 90 de zile se împlinește după 31 ianuarie 2022 inclusiv.
Obligațiile fiscale accesorii care pot fi anulate potrivit acestui nou caz de amnistie şi care au fost stinse de contribuabili după data intrării în vigoare a OUG nr. 19/2021 se restituie acestora potrivit Codului de procedură fiscală.
A fost prelungit termenul până la care contribuabilii pot aplica pentru procedura eșalonării simplificate prevăzută de OUG nr. 181/2020, noul termen-limită fiind data de 30 septembrie 2021. Procedura eșalonării simplificate se aplică pe o perioadă de cel mult 12 luni pentru obligațiile fiscale principale și accesorii a căror scadență/termen de plată s-a împlinit după data declarării stării de urgenţă şi sunt nestinse până la data eliberării certificatului de atestare fiscală.
[Sursa: OUG nr. 19/2021 privind unele măsuri fiscale, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul fiscal, publicată în Monitorul Oficial nr. 315 din 29 martie 2021]
Se suspendă aplicarea prevederilor referitoare la nedeductibilitatea și scăderea din impozitul pe profit datorat a cheltuielilor cu educația timpurie, precum și tratamentul favorabil aplicat la nivelul persoanei fizice privind sumele plătite de angajator pentru educația timpurie a copiilor angajaților;
Pentru anul 2021, perioada pentru care nu se datorează impozit specific s-a prelungit cu 90 zile, calculate de la data de 1 aprilie 2021, rezultând un total de 180 de zile pentru care nu se datorează impozit specific în 2021;
Pentru stabilirea impozitului anual datorat de fiecare membru asociat în cadrul asocierilor fără personalitate juridică, costul de achiziție al aparatelor de marcat electronice fiscale puse în funcțiune în anul respectiv se distribuie proporțional cu cota procentuală din contractul de asociere;
S-a prelungit măsura rambursării TVA cu control ulterior până la data de 31 ianuarie 2022 (termenul anterior era 31 martie 2021);
S-a prelungit termenul până la care debitorul își poate restructura obligațiile bugetare. Notificarea intenției de a beneficia de măsura restructurării poate fi depusă până pe data de 30 septembrie 2021, iar solicitarea de restructurare poate fi depusă până la data de 31 ianuarie 2022;
Contribuabilii pot aplica pentru procedura eșalonării simplificate prevăzută de OUG nr. 181/ 2020 până la data de 30 septembrie 2021;
Contribuabilii pot depune cererea de anulare a obligațiilor accesorii în vederea aplicării amnistiei prevăzută de OUG nr. 69/2020 până la data de 31 ianuarie 2022;
Este introdus un nou caz de anulare a obligațiilor accesorii aferente obligațiilor bugetare principale cu scadențe anterioare datei de 31 martie 2020 şi individualizate în decizii de impunere emise ca urmare a unei inspecții fiscale sau verificării situației fiscale personale în derulare la data de 29 martie 2021 sau începute ulterior acestui moment (dar nu mai târziu de 31 ianuarie 2022) dacă obligațiile principale sunt stinse până la termenul de plată, iar cererea de anulare a accesoriilor este depusă în termen de 90 de zile.
Pentru a fi la curent cu noile modificări legislative și fiscale, abonează-te la Newsletter-ul nostru:
Partener și Lider al Departamentului de Consultanță Fiscală și Juridică, PwC Romania