Modificări ale criteriilor de risc fiscal pentru anumite categorii de contribuabili: OPANAF nr. 1.826/2.372/2025

04 Aug 2025

De reținut

Prin Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) și al președintelui Autorității Vamale Române (AVR) nr. 1.826/2.372/2025 se modifică și se completează anexa la Ordinul comun ANAF și AVR nr. 417/1.204/2025 în vederea determinării operatorilor economici care prezintă risc fiscal ridicat, prevăzuți la art. 375 alin. (1^1) și la art. 435 alin. (3^1) din Codul fiscal.

În detaliu

Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat al operatorilor economici persoane juridice prevăzute la art. 1 pct 4, 5 si 7 din Ordinul comun nr. 417/1204/2025 au fost modificate prin Ordinul comun nr. 1.826/2.372/2025, respectiv:

4. operatorii economici care au declarat domiciliul fiscal la sediul unui cabinet de avocatură;

5. operatorii economici care au obținut autorizații și/sau au fost înregistrați în domeniul comercializării produselor accizabile în ultimele 12 luni. Nu intră în această categorie operatorii economici care au reînnoit în ultimele 12 luni autorizațiile obținute anterior;

7. operatorii economici cu un istoric fiscal inadecvat care se încadrează în una dintre situațiile de mai jos:

a) care în ultimii 5 ani au înregistrat obligații fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de ANAF, în sensul 157 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, pentru care s-a dispus executarea garanției;

b) care în ultimele 12 luni au depus declarațiile fiscale cu o întârziere mai mare de 5 zile de la termenul legal;

c) care în ultimii 5 ani au beneficiat de eșalonări și/sau restructurări la plată și care se încadrează în una dintre următoarele situații:

  • nu au respectat termenele stabilite prin graficul de eșalonare/graficul de plată, chiar dacă acestea au fost stinse în termenul suplimentar prevăzut de lege;
  • nu au achitat obligațiile fiscale declarate după data acordării eșalonării și/sau restructurării, în termenul prevăzut de lege, chiar dacă acestea au fost stinse în termenul suplimentar prevăzut de lege;
  • care înregistrează obligații fiscale/bugetare altele decât cele prevăzute la lit. i) și ii) și care reprezintă condiție de menținere a valabilității eșalonării și/sau restructurării la plată;
  • au pierdut valabilitatea eșalonării și/sau restructurării la plată, iar ulterior au solicitat menținerea valabilității acesteia, potrivit legii;

d) care au asociați majoritari și/sau administratori care în ultimii 10 ani au mai fost asociați sau administratori în societăți care au fost autorizate și/sau înregistrate în domeniul comercializării produselor accizabile ale căror autorizații/atestate au fost revocate și care se încadrează într-una dintre următoarele situații:

  • la data radierii sau cesionarii parților sociale/acțiunilor, societățile respective înregistrau obligații fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de ANAF;
  • a fost deschisă procedura insolvenței, respectiv perioada de observație, reorganizare judiciară sau faliment;

e) care au solicitat restituirea sau compensarea unor sume de bani de la bugetul general consolidat, iar în urma acțiunilor de control ale organelor fiscale, se constată că pentru cel puțin 25% din suma solicitată nu au drept de restituire;

f) care nu au fonduri financiare necesare achizițiilor de produse accizabile.

Dacă se constată de organele de control că un operator economic (din cei prevăzuți la art. 375 alin. (1^1) și la art. 435 alin. (3^1) din Codul fiscal), care nu a fost încadrat inițial în categoria de risc fiscal ridicat, se încadrează, în unul dintre criteriile de risc introduse prin Ordinul comun nr. 1.826/2.372/2025, în termen de maximum 5 zile comunică Agenției Naționale de Administrare Fiscală ANAF - Direcția Generală Antifraudă Fiscală - Structura Centrală, riscul fiscal identificat, în vederea analizării și informării autorității vamale teritoriale competente.

ANAF comunică autorității vamale teritoriale competente pentru autorizare încadrarea/neîncadrarea operatorului economic autorizat în categoria de risc fiscal, în maximum 30 de zile lucrătoare de la primirea solicitării.

[Sursa: Ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.826/2.372/2025 pentru modificarea și completarea anexei la Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală și al președintelui Autorității Vamale Române nr. 417/1.204/2025 privind aprobarea criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal în vederea determinării operatorilor economici care prezintă risc fiscal ridicat, prevăzuți la art. 375 alin. (1^1) și la art. 435 alin. (3^1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicat în Monitorul Oficial nr. 708 din data de 30 iulie  2025]

Pentru a fi la curent cu noile modificări legislative și fiscale, abonează-te la Newsletter-ul nostru:

Abonare Newsletter

Follow us