13 May 2024
De reținut
Guvernul României a adoptat Ordonanța de urgență nr. 43/2024 (OUG nr. 43/2024) prin care a adus noi modificări și completări următoarelor acte normative:
Hotărârii Guvernului nr. 479/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale;
Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport;
Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
În detaliu
Vă prezentăm mai jos principalele modificări și completări:
2. Normele Metodologice pentru aplicarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, astfel:
Vor putea fi stabilite prin Hotărâre a Guvernului (ce va fi aprobată în termen de maximum 30 zile de la data intrării în vigoare a OUG nr. 43/2024) și alte date și informații din bonul fiscal și din raportul fiscal de închidere zilnică decât cele prevăzute în anexa nr. 11 la Normele Metodologice pentru aplicarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, care se transmit de aparatele de marcat electronice fiscale către sistemul informatic național de supraveghere și monitorizare a datelor fiscale.
2. Se modifică și completează Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport:
Se introduce obligaţia declarării în Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul internaţional de bunuri și în cazul următorilor utilizatori:
prestatorul de servicii din România, în cazul unor operațiuni comerciale reprezentând un nontransfer atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României pentru prestarea de servicii, cât și pentru bunurile rezultate reexpediate în statul partenerului comercial;
beneficiarul din România, în cazul unor operațiuni comerciale reprezentând un nontransfer atât pentru bunurile expediate din România pentru prestarea de servicii într-un stat membru al Uniunii Europene, cât și pentru bunurile rezultate reexpediate în România;
clientul din România, în cazul unor operațiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispoziția clientului în situația în care România este statul membru către care au fost expediate sau transportate bunurile, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României, cât și pentru bunurile livrate într-un stadiu ulterior după sosire, către altă persoană impozabilă din România sau în cazul în care bunurile respective sunt returnate în statul membru din care au fost expediate sau transportate inițial;
furnizorul din România, în cazul unor operațiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispoziția clientului în situația în care România este statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile, atât pentru bunurile expediate din România, cât și în cazul în care bunurile respective sunt returnate în România.
Sancțiunea complementară a confiscării contravalorii bunurilor nedeclarate în sistemul RO e-Transport (atât în cazul transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat, cât și în cazul transporturilor internaționale de bunuri) nu mai este aplicabilă în cazul în care, ca urmare a verificărilor ulterioare încheierii transportului rutier de bunuri, autoritățile constată că, pentru perioada la care se referă operațiunile desfășurate, operatorii economici (declaranții) au efectuat înregistrările contabile și dețin documente justificative în acest sens.
În ceea ce privește obligația declarării în sistemul RO e-Transport, se introduc noi excepții, respectiv:
transportul produselor accizabile care circulă în regim suspensiv de accize sau cu accize plătite în statul membru de expediție, potrivit Codului fiscal, respectiv prin utilizarea aplicației EMCS pentru emiterea documentului administrativ electronic e-DA sau a documentului administrativ electronic simplificat e-DAS;
transportul bunurilor de către prestatorii de servicii poștale în colete poștale conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 13/2013 privind serviciile poștale, cu modificările și completările ulterioare.
Sancțiunile contravenționale care intră în vigoare de la 1 iulie 2024 se aplică pentru faptele săvârșite și constatate începând cu această dată.
3. Se completează și se modifică Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal:
Titlul II Impozit pe profit - Venituri neimpozabile
Se introduce o nouă categorie de venituri neimpozabile la calculul rezultatului fiscal: veniturile din reversarea ajustării creanțelor rezultate din operațiuni legate de capitalul social subscris și nevărsat, înregistrate ca active financiare potrivit reglementărilor contabile conforme cu Standardele internaționale de raportare financiară aplicabile instituțiilor de credit persoane juridice române constituite în conformitate cu Legea nr. 207/2022. Se va aplica pentru calculul impozitului pe profit începând cu anul fiscal 2024.
Titlul VIII Accize și alte taxe speciale
Prin OUG nr. 43/2024, de la 1 iunie 2024 vor fi incluse în sfera accizelor nearmonizate și produsele cu nicotină, care nu conțin tutun, destinate consumului pe cale orală, prezentate sub formă de pulbere sau particule sau în orice combinație a formelor respective, comercializate în porții ambalate în pliculețe, cu încadrarea tarifară NC 2404 91 90. Operatorii economici care produc, importă, achiziționează intracomunitar în România astfel de produse trebuie să se conformeze obligațiilor în materie de accize nearmonizate. Pentru aceste produse nivelul accizelor se aplică la cantitatea de substrat solid care conține nicotină și este cel prevăzut în noua Anexă nr. 2 de la titlul VIII al Codului fiscal, „Accize și alte taxe speciale”.
Pentru produsele menționate mai sus aflate în stoc la data de 1 iunie 2024, faptul generator și exigibilitatea accizelor nearmonizate intervin la data vânzării acestora pe piața internă.
Titlul X 1 Impozitul special pe bunurile imobile şi mobile de valoare mare
Se introduce obligația organului fiscal local de a transmite o înștiințare contribuabililor persoane fizice care au în proprietate/proprietate comună clădiri rezidențiale situate în România a căror valoare impozabilă depășește 2.500.000 lei. Înștiințarea va cuprinde elemente precum cuantumul valorii impozabile determinate pentru impozitul pe clădiri și va fi transmisă până la data de 30 mai a anului pentru care se datorează impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare.
Impozitul special pe bunurile imobile se calculează, declară și plătește până la data de 30 septembrie inclusiv a anului pentru care se datorează (conform prevederii anterioare termenul era 30 aprilie).
Modelul și conținutul declarației privind impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare se stabilesc prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), în termen de 30 de zile de la data publicării OUG nr. 43/2024.
Sursa:[Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 43/2024 pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial nr. 409 din 30 aprilie 2024]
Pentru a fi la curent cu noile modificări legislative și fiscale, abonează-te la Newsletter-ul nostru:
Partener și Lider al Departamentului de Consultanță Fiscală și Juridică, PwC Romania