Depunerea fișierului standard de control fiscal SAF-T, obligatorie de la 1 ianuarie 2022

02 Sep 2021

În detaliu

Fișierul standard de control fiscal (fișierul SAF-T) reprezintă o nouă obligație declarativă instituită în sarcina contribuabililor, și reflectă standardul internațional pentru schimbul electronic de date contabile între societăți/organizații și autoritățile fiscale, conținând informații referitoare la datele contabile și fiscale ale contribuabililor. Astfel, SAF-T presupune raportarea periodică a unui set de informații (suplimentar declarațiilor fiscale – într-un format predefinit) care facilitează activitatea de revizuire de către autoritățile fiscale a operațiunilor desfășurate de contribuabili.

Prin Ordonanța Guvernului nr. 11/2021 pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală și pentru reglementarea unor măsuri fiscale (OG nr. 11/2021) a fost introdusă în sarcina contribuabililor obligația depunerii fișierului standard de control fiscal SAF-T începând cu 1 ianuarie 2022.

Contribuabilii vor avea obligația de a depune la organul fiscal Fișierul SAF-T sub forma unei declarații informative în format electronic care va cuprinde informații din evidența contabilă și fiscală, numită fișierul standard de control fiscal. Termenul legal de depunere va fi stabilit printr-un ordin al președintelui ANAF. În situația detectării unor erori în completarea sa, Fișierul SAF-T se consideră a fi depus în termen dacă remedierea erorii și redepunerea declarației se efectuează în termen de cinci zile lucrătoare de la expirarea termenului legal de depunere.

Fișierul SAF-T constituie una dintre probele ce vor fi administrate de către organele fiscale cu ocazia controalelor fiscale efectuate pentru determinarea stării de fapt fiscale, scopul inspecției fiscale fiind, printre altele, verificarea concordanței dintre datele din declaraţiile fiscale și cele din evidența contabilă şi fiscală a contribuabilului/plătitorului, inclusiv informațiile din Fișierul SAF-T. În plus, organele fiscale sunt obligate să pună la dispoziție o copie sau un link de acces la varianta electronică a fișierului în cadrul căilor administrative sau judiciare de atac.

Nedepunerea la termenul legal și depunerea incorectă ori incompletă a Fișierului SAF-T vor constitui contravenții, sancționate după cum urmează:

  • amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei pentru nedepunerea la termen a Fișierului SAF-T;

  • amendă de la 500 lei la 1.500 lei pentru depunerea incorectă ori incompletă a Fișierului SAF-T.

Nu vor fi sancționați contravențional contribuabilii care corectează Fișierul SAF-T până la termenul legal de depunere a următorului fișier, și nici contribuabilii care, ulterior termenului legal de depunere, corectează declarațiile ca urmare a unui fapt neimputabil acestora.

Natura informațiilor pe care contribuabilii vor trebui să le declare prin SAF-T, modelul de raportare, procedura și condițiile de transmitere și data/datele  de la care categoriile de contribuabili vor fi obligați să depună fișierul standard de control fiscal se vor aproba prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF).

Până la acest moment, ordinul președintelui ANAF prin care vor fi aprobate detaliile privind noua raportare SAF-T nu a fost publicat. Cu toate acestea, ANAF  a publicat recent pe portalul www.anaf.ro, la rubrica Transparență decizională, documentația preliminară SAF-T din care rezultă următoarele aspecte principale legate de obligația de depunere a Fișierului SAF-T:

Contribuabilii obligați să depună fișierul SAF-T

  • Persoanele juridice române și unitățile fără personalitate juridică din România ale persoanelor juridice străine care țin contabilitatea în partidă dublă vor avea și obligația întocmirii și depunerii fișierului standard de control fiscal SAF-T prin Declarația informativă D406, astfel: 

    • contribuabilii aflați deja în categoria marilor contribuabili – de la data de 1 ianuarie 2022 (data de referință pentru marii contribuabili);

    • contribuabilii aflați deja în categoria contribuabililor mijlocii - pe parcursul anului  2022;

    • contribuabilii aflați deja în categoria micilor contribuabili - pe parcursul anului 2023.

  • Societățile nerezidente înregistrate în scopuri de TVA vor avea obligația întocmirii și depunerii  Declarației informative D406 în formă simplificată.

  • Societățile care fac parte din grupuri de TVA sau dintr-un grup fiscal ce aplică sistemul de consolidare fiscală în domeniul impozitului pe profit vor raporta fișierul SAF-T individual și nu la nivel de grup.

Modalitatea de raportare și termene

  • Contribuabilii vor trebui să trimită Fișierul SAF-T sub forma Declarației informative D406, lunar sau trimestrial, urmând perioada fiscală aplicabilă pentru taxa pe valoarea adăugată (TVA). Contribuabilii care nu sunt înregistrați în scopuri de TVA vor depune fișierul SAF-T trimestrial. 

  • Fișierul SAF-T se va depune în format electronic, termenul-limită de depunere fiind:

    • până în ultima zi calendaristică a lunii următoare perioadei de raportare (luna/trimestrul calendaristic, după caz, pentru alte informații decât cele privind Stocurile și Activele).

    • până la termenul de depunere a situațiilor financiare aferente exercițiului financiar, în cazul Declarației informative D406-Active.

    • în termenul stabilit de organul fiscal, care nu poate fi mai mic de 30 de zile calendaristice de la data solicitării, în cazul Declarației informative D406-Stocuri.

  • Dimensiunea Declarației informative D406 este de 500 MB. Dacă Declarația depășește aceasta limita, contribuabilii vor transmite datele prin raportare modală (raportarea datelor în mai multe părți – mai multe Declarații D406 în aceeași lună pentru fiecare contribuabil).

  • În situația în care contribuabilul constată anumite erori în declarația D406 depusă inițial,  acesta poate depune declarații rectificative.

De reținut

SAF-T presupune raportarea periodică a unui set de informații (suplimentar declarațiilor fiscale – într-un format predefinit) care facilitează activitatea de verificare de către autoritățile fiscale a operațiunilor desfășurate de contribuabili.

Începând cu 1 ianuarie 2022, contribuabilii vor avea obligația de a depune la organul fiscal o declarație informativă care va cuprinde informații din evidența contabilă și fiscală, numită fișierul standard de control fiscal (Fișierul SAF-T), în termene legale și condițiile ce urmează a fi stabilite printr-un ordin al președintelui ANAF. Acest fișier SAF-T va constitui o probă pentru determinarea stării de fapt fiscale și la sta la baza verificărilor realizate cu ocazia efectuării inspecțiilor fiscale, alături de celelalte declarații și evidențe documentare ale contribuabililor.

Natura informațiilor pe care contribuabilii vor trebui să le declare prin SAF-T, modelul de raportare, procedura și condițiile de transmitere și data/datele  de la care categoriile de contribuabili vor fi obligați să depună fișierul standard de control fiscal se vor aproba prin ordin al președintelui ANAF.

PwC are o echipă dedicată care vă poate oferi asistență în pregătirea pentru noua raportare SAF-T. Aceasta include și accesul în aplicația pe care v-o punem la dispoziție, prin care se prelucrează și validează datele ce vor trebui raportate în fișierul SAF-T și se generează fișierul în format xml.  Pentru mai multe detalii despre etapele pregătirii pentru SAF-T și prezentarea aplicației care verifică datele și întocmește fișierul SAF-T, echipa noastră dedicată vă stă la dispoziție.

 

Pentru a fi la curent cu noile modificări legislative și fiscale, abonează-te la Newsletter-ul nostru:

Abonare Newsletter

 

Follow us