Reguli pentru impozitarea minimă efectivă de 15%: Legea nr. 431/2023

10 Jan 2024

De reținut

Prin Legea nr. 431/2023 se transpun prevederile Directivei (UE) 2022/2523 (denumită în continuare “Directiva Pillar 2”), introducându-se în România un sistem complex de reguli pentru impozitarea minimă efectivă de 15% a grupurilor de întreprinderi multinaționale și a grupurilor naționale de mari dimensiuni cu venituri consolidate anuale de cel puțin 750 de milioane euro, din cel puțin două din cele patru exerciții financiare anterioare.

Președintele României a promulgat legea în data de 29 decembrie 2023, iar aceasta a devenit legea nr. 431/2023 și a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 8 din data de 5 ianuarie 2024.

Legea nr. 431/2023 se aplică în ceea ce privește exercițiile financiare care încep de la 31 decembrie 2023.

În detaliu

Prevederi generale

Similar cu Regulile-model OCDE și cu Directiva Pillar 2, prevederile Legii nr. 431/2023 se aplică grupurilor de întreprinderi multinaționale cu venituri consolidate anuale de cel puțin 750 de milioane euro, din cel puțin două din cele patru exerciții financiare anterioare. Totodată, în conformitate cu Directiva Pillar 2, nu doar grupurile multinaționale sunt vizate, ci și grupurile care își desfășoară activitatea exclusiv în România și care ating pragul de venituri de mai sus.

Regimul impozitului minim global suplimentar

Determinarea impozitului minim global se realizează printr-un sistem complex bazat pe o serie de reguli interconectate (,,regulile GloBE”):

  • Așa-numita regulă de includere a veniturilor (IIR) potrivit căreia o societate-mamă a unui grup este obligată să calculeze și să plătească partea care i se alocă din impozitul suplimentar pentru entitățile constitutive ale grupului care sunt impozitate la un nivel redus;

  • În cazul în care impozitul suplimentar nu a fost perceput prin IIR la nivelul societății mamă pentru entitățile constitutive ale grupului impozitate la un nivel redus, se va aplica următoarea regulă, a profiturilor subimpozitate (UTPR). În baza acesteia, o entitate constitutivă a unui grup de întreprinderi multinaționale datorează un impozit care este înregistrat ca o cheltuială suplimentară egală cu partea sa din impozitul suplimentar care nu a fost perceput în temeiul IIR;

  • Pentru entitățile constitutive ale grupului de întreprinderi multinaționale sau ale grupului național de mari dimensiuni, legea introduce un impozit suplimentar național (QDMTT) care este calificat în conformitate cu prevederile regulilor-model ale OCDE. Acesta se va determina cu prioritate, înainte de aplicarea regulilor de mai sus și poate reduce până la zero impozitul suplimentar datorat în baza regulilor de IIR și UTPR în alte jurisdicții, după caz.

Prevederile se vor aplica începând cu următoarele termene:

  • Regula de includere a veniturilor (IIR) - 1 ianuarie 2024

  • Regula profiturilor subimpozitate (UTPR) - 1 ianuarie 2025

  • Impozitul Suplimentar Național (QDMTT) - 1 ianuarie 2024

Calculul cotei efective de impozitare și al impozitului suplimentar

Impozitul suplimentar apare la nivelul entităților constitutive care sunt situate într-o jurisdicție în care cota efectivă de impozitare este mai mică decât cota minimă de impozitare de 15%. Cota efectivă de impozitare a unui grup de întreprinderi multinaționale sau a unui grup național de mari dimensiuni se calculează, pentru fiecare exercițiu financiar și pentru fiecare jurisdicție, ca impozitele acoperite ajustate ale entităților constitutive din jurisdicția respectivă raportate la profitul net calificat al acestora. 

Impozitele acoperite ajustate includ impozitele înregistrate în contabilitatea unei entități constitutive în ceea ce privește venitul sau profitul său, ajustate cu o serie de elemente printre care și impozitul amânat (numit in limba engleză “deferred tax”).

Profitul sau pierderea calificată pentru o entitate constitutivă se determină pe baza standardului contabil utilizat la întocmirea situațiilor financiare consolidate ale societății-mamă finale a grupului respectiv. Totuși, pentru calculul impozitului suplimentar național (QDMTT), profitul sau pierderea calificată sunt cele înregistrate în contabilitatea individuală a entității constitutive potrivit reglementărilor contabile naționale aplicabile, în cazul în care i) toate entitățile constitutive din România din cadrul grupului aplică aceleași reglementări contabile naționale și ii) anul fiscal al entităților constitutive din România nu diferă față de anul fiscal din situațiile financiare consolidate ale grupului. 

Numeroase ajustări vor trebui efectuate ulterior la nivelul profitului sau al pierderii calificate.

Procentul impozitului suplimentar se calculează ca diferența dintre cota efectivă de impozitare și cota minimă de impozitare de 15%

Pentru determinarea impozitului suplimentar din jurisdicție, procentul impozitului suplimentar se aplică profitului net calificat ajustat, după excluderea din acesta a profitului aferent activităților cu substanță economică.

În baza regimului de protecție tranzitoriu Country-by-Country Reporting (CbCR Safe Harbour), în perioada 2024-2026, entitățile constitutive pot declara impozit suplimentar zero, dacă sunt îndeplinite anumite condiții.

Declararea și plata impozitului suplimentar

Pentru anul de tranziție 2024, termenul de raportare a impozitului suplimentar este de 18 luni de la ultima zi a exercițiului financiar de raportare. Pentru următorii ani, termenul va fi de 15 luni. Acesta este și termenul de plată al impozitului suplimentar.

Raportarea impozitului suplimentar se face de către entitatea constitutivă relevantă prin depunerea la administrația fiscală competentă a unei declarații informative, întocmită conform unui model standard aprobat prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (A.N.A.F.), ce se va emite în termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a Legii nr. 431/2023.

Aspecte cheie

Prevederile introduse de Legea nr. 431/2023 vor genera numeroase activități suplimentare la nivelul grupurilor de companii, ca de exemplu:

  • Impozitul suplimentar național (QDMTT) va fi poate regula aplicată cel mai frecvent de către entitățile constitutive din România, ceea ce face probabil ca acestea să fie responsabile pentru calcularea, declararea și plata impozitului;

  • Chiar dacă termenul de raportare către autorități pare îndepărtat, o analiză calitativă și cantitativă va fi necesară mult mai devreme, pentru a evalua potențialul impact al regulilor Pilonului 2, în vederea reflectării acestuia în raportările financiare trimestriale ale anului 2024;

  • Verificarea aplicabilității regimului de protecție tranzitoriu Country-by-Country Reporting;

  • Pregătire la nivel operațional pentru noile reguli, prin asigurarea resurselor necesare extragerii/analizei/prelucrării fluxurilor de date din sistemele contabile, în vederea efectuării calculului și declarării impozitului suplimentar.

Cum vă poate ajuta PwC România

PwC România vă poate acorda asistență fiscală și contabilă în ceea ce privește obligațiile legate de acest nou impozit suplimentar prin:

  • Analiza impactului noilor reguli, inclusiv asistență pentru stabilirea eligibilității regimului de protecție tranzitoriu Country-by-Country Reporting;

  • Determinarea cotei efective de impozitare și estimarea impozitului suplimentar, având în vedere prevederile specifice din legislația românească introduse prin Legea nr. 431/2023;

  • Asistență în calcularea și raportarea impozitului suplimentar național (QDMTT);

  • Asistență tehnică în discuțiile cu colegii dumneavoastră de la companiile din grup și cu autoritățile relevante.

Echipa noastră vă stă la dispoziție pentru mai multe informații despre acest subiect și implicațiile sale pentru dumneavoastră sau pentru asistență la calculul impozitului minim global. 

Sursa:[Legea nr. 431/2023 privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de întreprinderi multinaționale și a grupurilor naționale de mari dimensiuni, publicată în Monitorul Oficial nr. 8 din 5 ianuarie 2024]

Pentru a fi la curent cu noile modificări legislative și fiscale, abonează-te la Newsletter-ul nostru:

Abonare Newsletter

 

Follow us