Noi modificări fiscale aduse de Ordonanța “trenuleț”, OUG nr. 115/2023

22 Dec 2023

De reținut

Guvernul României a adoptat Ordonanța de urgență nr. 115/2023 (OUG nr. 115/2023, cunoscută ca „Ordonanța trenuleț”) care introduce noi măsuri pentru consolidarea fiscală și combaterea evaziunii fiscale.   

Vă prezentăm mai jos cele mai importante modificări și completări aduse Codului fiscal, Legii nr. 296/2023, Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcționarea şi implementarea sistemului național privind RO e-Factura și sistemului RO e-Transport pentru monitorizarea transporturilor.

În detaliu

Prezentăm cele mai importante modificări și completări introduse prin OUG nr. 115/2023 „Ordonanța trenuleț” care vor intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2024, cu unele excepții:

I.  Titlul II - Impozit pe profit 

I.1. Cheltuieli cu deductibilitate limitată

Sunt incluse în sfera cheltuielilor cu deductibilitate limitată la calculul rezultatului fiscal:

  • cheltuielile pentru funcționarea corespunzătoare a creșelor și grădinițelor aflate în administrarea contribuabililor;

  • sumele achitate de contribuabil pentru plasarea copiilor angajaţilor în unitățile de educaţie timpurie aflate în administrarea contribuabililor, în limita sumei de 1.500 lei/lună pentru fiecare copil;

  • 50% din valoarea cheltuielilor de funcționare, întreținere și reparații aferente unui sediu social achiziționat de contribuabil în clădiri de locuințe sau în clădiri individuale de locuit, din ansambluri rezidențiale, care nu este utilizat exclusiv în scopul activității economice. În cazul în care sediul social este utilizat în scop personal de către acționari/asociați, cheltuielile respective sunt nedeductibile la calculul rezultatului fiscal.

  • contribuabilii care efectuează cheltuieli privind bursele private însumează aceste cheltuieli în limita a 1.500 lei/fiecare bursă acordată, cu alte cheltuieli sociale, suma rezultată putând fi dedusă în limita de 5% din cheltuielile cu salariile personalului. Nu se va mai putea lua credit fiscal pentru cheltuielile cu bursele private.

I.2. Sponsorizări - redirecționare impozit profit 

Redirecționarea impozitului pe profit pentru efectuarea de sponsorizări şi/sau acte de mecenat și/sau  către UNICEF şi către alte organizații internaţionale se va putea face în limitele și condițiile prevăzute de Codul fiscal, până la termenele de depunere a declarației anuale de impozit pe profit, și nu în termen de șase luni de la data depunerii declarației anuale de impozit pe profit (așa cum este prevăzut în prezent).

I.3. Provizioane/ajustări pentru depreciere

Pentru creanțele înregistrate începând cu 1 ianuarie 2024, se limitează la 30% deductibilitatea ajustărilor pentru deprecierea creanţelor reprezentând sume datorate de clienții interni şi externi pentru produse, semifabricate, materiale, mărfuri vândute, lucrări executate şi servicii prestate.

I.4. Pierderi fiscale

Începând cu anul 2024/anul fiscal modificat care începe în anul 2024, pierderile fiscale anuale stabilite prin declaraţia de impozit pe profit se recuperează din profiturile impozabile realizate, în limita a 70% inclusiv, în următorii cinci ani consecutivi.

Pierderile fiscale anuale aferente anilor precedenţi anului 2024/anului care începe în 2024, rămase de recuperat la data de 31 decembrie 2023, se recuperează din profiturile impozabile realizate începând cu anul 2024, în limita a 70% din profiturile impozabile respective, pe perioada rămasă de recuperat din cei șapte ani consecutivi ulteriori anului înregistrării acelor pierderi.

I.5. Sediu permanent

Se clarifică faptul că la stabilirea valorii de piaţă a transferului efectuat între o persoana juridică străină şi sediul său permanent se au în vedere prevederile din Raportul 2010 privind alocarea profiturilor către sediile permanente, emis de Organizația pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică.

I.6. Deductibilitatea dobânzilor și a altor costuri echivalente

Deductibilitatea costurilor excedentare ale îndatorării rezultate din tranzacții/operațiuni cu persoane afiliate, care nu finanțează achiziţia/producţia unor imobilizări în curs de execuție/activelor ce se vor stabili prin ordin al ministrului finanțelor, va fi limitată la plafonul de 500.000 euro. Acest plafon nu se aplică instituţiilor de credit, sucursalelor din România ale instituţiilor de credit, instituţiilor financiare nebancare, sucursalelor din România ale instituţiilor financiare nebancare şi întreprinderilor de investiţii.

Se menține plafonul de 1.000.000 euro în care pot fi deduse, într-o perioada fiscală, costurile totale excedentare ale îndatorării rezultate din tranzacții/operațiuni efectuate atât cu persoanele afiliate respective, cât şi cu persoanele neafiliate.

I.7. Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor

Se modifică una dintre condițiile pentru încadrarea unei persoane juridice române ca microîntreprindere, în sensul că persoana juridică română respectivă trebuie să aibă asociați/acționari care dețin, în mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot şi să fie singura microîntreprindere stabilită de către asociaţi/acţionari. Condiția anterioară prevedea ca persoana juridică română să aibă asociaţi/acţionari care deţin peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cel mult trei microîntreprinderi.

Totodată, se introduce o nouă condiție pentru încadrarea ca microîntreprindere: persoana juridică respectivă să fi depus la termen situaţiile financiare anuale.

Se introduce o nouă prevedere care precizează că limita de 500.000 euro se calculează cumulând veniturile persoanei juridice cu veniturile întreprinderilor legate cu aceasta, așa cum sunt definite de Legea nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii.

Anul fiscal 2023 este ultimul an în care sumele reprezentând sponsorizări/burse și sumele reprezentând costurile cu achiziția de aparate de marcat electronice fiscale, rămase de reportat, se scad din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor.

I.8. Impozitul minim

Se modifică modalitatea de verificare a plafonului de 50.000.000 euro al cifrei de afaceri în cazul grupului fiscal. Mai exact, cifra de afaceri se va calcula de persoana juridică responsabilă prin însumarea cifrei de afaceri a tuturor membrilor grupului fiscal.

II. Titlul IV Impozit pe venit și Titlul V Contribuții sociale obligatorii din Codul fiscal

  • Se elimină, începând cu veniturile lunii ianuarie 2024, exceptarea de la impozitul pe venit și contribuțiile sociale pentru sumele acordate angajaţilor care desfăşoară activităţi în regim de telemuncă pentru susţinerea cheltuielilor cu utilităţile la locul în care angajaţii îşi desfăşoară activitatea.

  • Pentru contravaloarea abonamentelor suportate de angajatori pentru angajaţii proprii pentru utilizarea facilităților sportive, exceptată de la impozitul pe venit și contribuțiile sociale, deductibilitatea este limitată la echivalentul în lei a 100 euro anual pentru fiecare persoană, în limita plafonului lunar de cel mult 33% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat. Limita de 100 euro anual este aplicabilă și pentru deducerea din venitul brut, în vederea determinării venitului impozabil, a contravalorii abonamentelor suportate de angajați pentru servicii furnizate angajatului şi/sau oricărei persoane aflate în întreținerea sa.

  • Sumele suportate de angajatori pentru plasarea copiilor angajaţilor proprii în unități de educație timpurie, potrivit legii, nu vor fi incluse în baza de calcul a impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale în limita a 1.500 lei/lună pentru fiecare copil, cu condiția încadrării în plafonul lunar de cel mult 33% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat. Suma se acordă unui singur părinte, la un singur angajator, prin prezentarea unei declarații pe propria răspundere. În situaţia în care desfăşoară activitate la mai mulți angajatori, angajatul are obligaţia să declare că nu beneficiază de astfel de plăți de la un alt angajator. 

  • Se reglementează luna în care se consideră venit în scopul determinării impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale o serie de beneficii salariale, precum contravaloarea serviciilor turistice şi/sau de tratament, contribuţiile la fonduri de pensii facultative, primele de asigurare voluntară de sănătate, serviciile medicale furnizate sub formă de abonament, abonamentele pentru utilizarea facilităților sportive, sumele suportate/acordate de către angajatori pentru plasarea copiilor angajaţilor proprii în unităţi de educaţie timpurie, sumele reprezentând diferenţa favorabilă dintre dobânda preferențială stabilită prin negociere şi dobânda practicată pe piaţă, pentru credite şi depozite. 

  • Se includ în baza de calcul a contribuțiilor de asigurări sociale de sănătate indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate acordate în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate.

  • Venitul net anual din cedarea folosinţei bunurilor, altul decât cel plătit de persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidență contabilă, precum şi din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală, se stabileşte prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 20% asupra venitului brut.

  • Venitul net din arendă se stabileşte la fiecare plată prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 20% asupra venitului brut.

  • În cazul veniturilor din cedarea folosinței bunurilor, plătite de persoane juridice sau de alte entități care au obligația de a conduce evidența contabilă, plătitorii veniturilor au obligaţia de a calcula, reține, declara şi plăti impozitul corespunzător sumelor plătite prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net determinat prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 20% asupra acestuia. Impozitul astfel calculat şi reținut reprezintă impozit final şi se plătește la bugetul de stat până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a fost reţinut.

  • Prin excepție de la aplicarea cotelor progresive pentru veniturile din pensii, în cazul sumelor primite de participanții la fondurile de pensii administrate privat și de participanții la fondurile de pensii facultative şi/sau la fondurile de pensii ocupaționale, precum și de moștenitorii legali ai acestora, cota de impozit este de 10% și se aplică asupra sumelor care depășesc contribuțiile nete ale participanților pentru care se aplică plafonul de venit neimpozabil. 

  • Pierderile fiscale anuale înregistrate se reportează şi se compensează de către contribuabili în limita a 70% din veniturile nete anuale, obţinute din aceeași sursă de venit în următorii cinci ani fiscali consecutivi. Pierderile fiscale anuale înregistrate în anii precedenți anului 2024, rămase necompensate la data de 31 decembrie 2023, se compensează din veniturile nete anuale sau, după caz, câștigurile nete anuale realizate începând cu anul 2024, pe perioada rămasă din cei șapte ani, în limita a 70% din veniturile nete anuale sau, după caz, câştigurile nete anuale respective. Pentru aplicarea limitei de 70%, pierderile fiscale anuale înregistrate în anii precedenţi anului 2024, rămase necompensate la data de 31 decembrie 2023, se cumulează cu pierderile fiscale anuale înregistrate începând cu anul 2024.

III. Titlul VII – Taxa pe valoarea adăugată

Se va aplica cota redusă de TVA de 9% pentru laptele praf pentru nou-născuți, sugari și copii de vârstă mică.

Se introduce limitarea la 50% a dreptului de deducere a taxei aferente cumpărării, închirierii sau leasingului de clădiri/spații de locuit, indiferent de destinația acestora, situate în zone rezidențiale sau în blocuri de locuințe și a taxei aferente cheltuielilor legate de aceste clădiri/spații de locuit, dacă acestea nu sunt utilizate exclusiv în scopul activității economice. Limitarea se aplică începând cu data de 1 a lunii următoare datei de la care România primește decizie de derogare de la dispozițiile Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată pentru această măsură. 

Se va elimina facilitatea de amânare la plata TVA în vamă pentru persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA care dețin un certificat de operator economic autorizat (AEO). Se introduce posibilitatea amânării TVA la import în cazul depunerii unei declarații vamale prin utilizarea vămuirii centralizate.  

Pentru obținerea certificatului de amânare la plata TVA în vamă, solicitanții vor pune la dispoziția autorității vamale o declarație pe propria răspundere potrivit căreia nu înregistrează obligații bugetare restante.

IV. RO e-Factura

Se aduc modificări privind termenul de transmitere a facturilor electronice pentru care există obligația transmiterii prin sistemul național RO e-Factura și sancțiunile aplicabile pentru persoanele impozabile stabilite în România, după cum urmează:

  • în perioada 15 decembrie 2023 - 30 iunie 2024, în situația în care atât furnizorul, cât și beneficiarul sunt înrolați în sistemul național RO e-Factura, facturile emise trebuie transmise în termen de cinci zile calendaristice de la data emiterii/termenul-limită de emitere a acestora conform Codului fiscal. Începând cu 1 iulie 2024, pentru nerespectarea termenului de transmitere de cinci zile calendaristice, se aplică amenda contravențională la nivelul stabilit anterior prin Legea nr. 296/2023, în funcție de tipul contribuabilului; 

  • în perioada 1 aprilie - 30 iunie 2024, furnizorul care are obligația să emită facturi electronice și să le transmită prin sistemul național RO e-Factura este sancționat atunci când nu respectă termenul de cinci zile lucrătoare de la data emiterii/termenul-limită pentru emiterea facturilor conform Codului fiscal, fiind aplicat nivelul amenzilor stabilit anterior prin Legea nr. 296/2023, în funcție de tipul contribuabilului. 

Începând cu 1 iulie 2024, amenda pentru comunicarea prin alte metode a unei facturi pentru care este obligatorie transmiterea prin RO e-Factura va fi de 15% din valoarea facturii (baza și TVA) - atât la furnizor, cât și la beneficiar. Amenda se aplică pentru persoane impozabile stabilite în România care au calitatea de furnizor, respectiv de beneficiar. 

Totodată, se clarifică faptul că nu se vor transmite în sistemul național RO e-Factura următoarele: facturile simplificate, facturile emise pentru operațiunile către persoane nestabilite și neînregistrate în scopuri de TVA în România, și pentru prestările de servicii pentru care emiterea facturii nu face obiectul normelor de facturare din România. 

V. Titlul VIII – Accize și alte taxe speciale

Livrarea de alcool și băuturi alcoolice (cu excepția produselor pentru care se aplică nivelul zero al accizei) se efectuează numai în momentul în care furnizorul deţine documentul de plată care să ateste virarea la bugetul de stat a valorii accizelor aferente cantității ce urmează a fi facturată, la fel ca în cazul produselor energetice. Totodată se introduc măsuri noi în ceea ce privește introducerea comenzii ferme și sunt prevăzute anumite informații clare de solicitare dintre furnizor și cumpărător la scoaterea produselor din antrepozitele fiscale/din locația în care au fost recepționate de destinatarul înregistrat în cazul livrării acestor produse.

Se introduc condiții specifice de facturare în cazul în care plata accizelor se efectuează de cumpărător în numele furnizorului.

Atestatul de destinatar certificat/expeditor certificat va avea valabilitate de la data emiterii.

Se introduc noi marcatori în cazul motorinei, al păcurii și produselor asimilate acesteia din urmă.

De la 1 ianuarie 2024 vor crește accizele la carburanți (benzină și motorină).

Pentru operatorii economici care produc şi comercializează în România produse supuse accizelor nearmonizate obligația evidențierii distincte a accizelor în factură apare doar în situaţia în care există obligaţia emiterii facturii.

A fost aduse mici modificări definiției zahărului adăugat.

Au fost introduse reguli specifice în privința faptului generator și exigibilității accizelor pentru stocurile de băuturi nealcoolice supuse accizelor nearmonizate și constituite în 2023, dar comercializate de la 1 ianuarie 2024.

VI. Case de marcat

Se amână până la data de 1 octombrie 2024 aplicarea sancțiunii prevăzute pentru nedotarea automatelor comerciale cu aparate de marcat electronice fiscale.

VII. Plafoane pentru plățile în numerar 

Se vor putea efectua plăți din avansuri spre decontare în limita unui plafon zilnic de 5.000 lei/persoană.

Primirile ori restituirile de împrumuturi sau alte finanţări efectuate de persoane juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, întreprinderi familiale, liber profesionişti, persoane fizice care desfăşoară activităţi în mod independent, asocieri şi alte entităţi cu sau fără personalitate juridică se vor efectua, indiferent de natura și destinația acestora, exclusiv prin instrumente de plată fără numerar, sub sancțiunea aplicării unei amenzi contravenționale în valoare de 25% din suma încasată/plătită, dar nu mai puţin de 500 lei.

Sumele în numerar aflate în casierie nu pot depăşi, la sfârşitul fiecărei zile, plafonul de 50.000 lei, respectiv plafonul de 500.000 lei în cazul magazinelor de tip cash and carry, al supermagazinelor și hipermagazinelor. Sumele în numerar care depășesc plafonul se depun în conturile bancare ale acestora în termen de două zile lucrătoare.

Sucursalele și alte sedii secundare ale persoanelor juridice care au casierie proprie și/sau cont deschis la o instituție de credit aplică prevederile Legii nr. 70/2015, pentru fiecare casierie în parte.

VIII. RO e-Transport

Prin OUG nr. 115/2023 se modifică și se completează Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport. 

În Sistemul RO e-Transport se introduce obligația monitorizării transporturilor rutiere internaționale de bunuri pe teritoriul național. 

Astfel, identificarea transporturilor și generarea codurilor unice UIT în Sistemul RO e-Transport se efectuează atât pentru transporturile rutiere pe teritoriul național ale bunurilor cu risc fiscal ridicat, cât și pentru transporturile rutiere internaționale de bunuri.

Obligația declarării în Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transportul internațional de bunuri în vederea obținerii codurilor UIT  revine următorilor utilizatori:

a) destinatarului înscris în declarația vamală de import, respectiv expeditorului înscris în declarația vamală de export, în cazul bunurilor care fac obiectul operațiunilor de import sau export, după caz;

b) beneficiarului din România, în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri;

c) furnizorului din România, în cazul livrărilor intracomunitare de bunuri;

d) depozitarului, în cazul bunurilor care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât și pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul național din una sau mai multe partide de bunuri. 

Operatorul de transport rutier este obligat să echipeze vehiculul de transport cu dispozitive de tip terminal de telecomunicații, iar conducătorul mijlocului de transport are obligația să pornească dispozitivul de poziționare înainte de începerea transportului pe teritoriul național și să îl țină în funcțiune până la locul de livrare declarat pe teritoriul național sau după părăsirea teritoriului național.

Astfel, sunt introduse următoarele în cadrul componentelor Sistemului RO e-Transport:

  • module informatice puse gratuit la dispoziție organizatorului transportului de către Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare din cadrul Ministerului Finanţelor, pentru a furniza informații cu privire la poziționarea mijlocului de transport prin utilizarea dispozitivelor de tip terminal de telecomunicații;

  • dispozitive care transmit date de geolocalizare a mijlocului de transport și utilizează tehnologii de poziționare și transmisie de date prin satelit, pe care este instalat software-ul furnizat de Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare, utilizate pentru monitorizarea traseului de transport al bunurilor.

Sancțiunile contravenționale pentru nerespectarea noilor măsuri introduse prin OUG nr. 115/2023 se vor aplica de la 1 iulie 2024.

Sursa:[Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene,  publicată în Monitorul Oficial nr. 1139 din 15 decembrie 2023]

Pentru a fi la curent cu noile modificări legislative și fiscale, abonează-te la Newsletter-ul nostru:

Abonare Newsletter

 

Follow us