Modificări și completări aduse Codului de procedură fiscală: OUG nr. 188/2022

18 Jan 2023

De reținut

Guvernul României a adoptat Ordonanța de urgență nr. 188/2022 (OUG nr. 188/2022) prin care se modifică și completează regulile de desfășurare a controalelor fiscale, cele de comunicare între Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și contribuabili/plătitori și cele legate de conformarea voluntară a contribuabililor, toate acestea fiind măsuri luate în contextul reformei asumate de ANAF prin PNRR.

În detaliu

Prezentăm cele mai importante modificări și completări aduse Codului de procedură fiscală prin OUG nr. 188/2022:

Noi definiții

Au fost introduse două noi definiții: 

1. definiția dosarului administrativ al acțiunii de control fiscal - totalitatea documentelor și informațiilor care stau la baza constatărilor organului de control fiscal din punct de vedere faptic și legal, precum și cele emise în legătură cu administrarea mijloacelor de probă; și 

2. definiția dosarului fiscal - ansamblul documentelor și informațiilor primite sau elaborate, deținute de organul fiscal în legătură cu activitatea de administrare a creanțelor fiscale ale unui contribuabil/plătitor.

Organul fiscal este obligat, la cererea scrisă a contribuabilului/plătitorului verificat, să îi pună la dispoziție documentele și informațiile care stau la baza emiterii actului de control cuprinse în dosarul administrativ al acțiunii de control fiscal. 

Procedura efectuării analizei de risc

Analiza de risc se efectuează periodic, iar organul fiscal stabilește și clasa/subclasa de risc fiscal a contribuabilului. Clasa/Subclasa de risc fiscal se comunică contribuabilului, la cererea acestuia, prin orice mijloc de comunicare, cu excepția cazului în care este justificată restrângerea accesului la această informație. În cadrul criteriilor generale de stabilire a gradului de risc vor fi avute în vedere și criterii de natură economică. Termenul pentru implementarea aplicației informatice pentru analiza de risc este 31 decembrie 2025, iar încadrarea contribuabililor în clase/subclase de risc se va putea realiza după această dată, deci cu aplicabilitate de la 1 ianuarie 2026.

Solicitarea de documente și informații de către organele fiscale/punerea acestora la dispoziția organelor fiscale

Organul fiscal are obligația de a analiza cu prioritate informațiile și documentele deja disponibile cu privire la activitatea contribuabilului (de exemplu, SAF-T, RO-eTransport, Ro-eFactura, situații financiare). Solicitarea  de documente/informații suplimentare se va adresa în scris și va viza doar acele informații  care nu sunt deținute de organul fiscal. Acesta trebuie să specifice natura informațiilor solicitate pentru determinarea stării de fapt fiscale și documentele care le susțin.

De asemenea, organul fiscal poate solicita punerea la dispoziție a înscrisurilor la sediul său prin transmiterea acestora prin poștă cu confirmare de primire, prin depunerea la registratura organului fiscal sau prin mijloacele electronice de transmitere la distanță/la domiciliul fiscal al persoanei obligate să le prezinte. Punerea la dispoziție a înscrisurilor la sediul organului fiscal se poate realiza prin transmiterea acestora prin poștă cu confirmare de primire, prin depunerea la registratura organului fiscal sau prin mijloacele electronice de transmitere la distanță. 

Obligaţia autorităţilor şi instituţiilor publice de a furniza informații şi de a prezenta acte 

Organul fiscal central este obligat să transmită organelor fiscale locale informații privind sursele de venit ale persoanelor fizice. Organele fiscale locale și organul fiscal central încheie protocolul denumit «Protocol de aderare la serviciile sistemului informatic PatrimVen», care se transmite prin sistemul informatic propriu al Ministerului Finanțelor/ANAF.

Modalitatea de transmitere a cererilor/documentelor/înscrisurilor în procedura de control fiscal ori de soluționare a contestației, între contribuabili și organele ANAF

În procedura de control fiscal ori de soluționare a contestației, cererile, înscrisurile sau orice alte documente pot fi transmise de contribuabili/plătitori și solicitate organului de control sau de soluționare a contestației prin mijloace electronice de transmitere la distanță sau prin poștă, cu confirmare de primire sau prin poșta electronică la adresa de e-mail indicată de organul de control sau de soluționare a contestației, sau pot fi depuse la registratura organului fiscal competent. 

Modalitatea de desfășurare a activității de inspecție fiscală, competența de efectuare a inspecției fiscale, criteriile în funcție de care se declanșează inspecția fiscală

Stabilirea bazei de impozitare a diferențelor de impozite sau taxe se realizează conform prevederilor legale, în funcție de metoda de inspecție stabilită. A fost înlocuită sintagma  „stabilirea corectă a bazei de impunere” cu sintagma „stabilirea bazei de impozitare”.

Inspecția fiscală se exercită de organul fiscal local, pe baza principiilor independenței, unicității, autonomiei, ierarhizării, teritorialității și descentralizării, iar organul fiscal central exercită inspecția fiscală pe baza principiilor independenței, unicității, autonomiei ierarhizării și deconcentrării.

În cazul creanțelor administrate de organul fiscal central și în cazul verificării documentare efectuate de către structurile de inspecție fiscală din cadrul organului fiscal central, organele de inspecție fiscală au competența de efectuare a inspecției fiscale pe întreg teritoriul țării.

În cazul creanțelor fiscale administrate de organul fiscal central, selectarea contribuabililor/plătitorilor pentru efectuarea acțiunii de inspecție fiscală se efectuează la nivelul aparatului central al ANAF, în funcție de nivelul riscului stabilit pe baza analizei de risc. Prin excepție, contribuabilii/plătitorii pot fi selectați în mod aleatoriu pentru efectuarea inspecției fiscale, într-un an calendaristic, iar procentajul nu poate depăși 10% din totalul contribuabililor/plătitorilor selectați pentru efectuarea inspecției fiscale în anul respectiv. Procedura se va stabili prin ordin al președintelui ANAF  (intră în vigoare de la 1 ianuarie 2026).

A fost introdusă Notificarea de conformare emisă de organul fiscal central în cazul inspecției fiscale la contribuabilii/plătitorii prezumtivi a fi selectați pentru efectuarea inspecției fiscale. Organul de inspecție fiscală transmite acestora, în scris, notificarea de conformare cu privire la riscurile fiscale identificate în scopul reanalizării de către aceștia a situației fiscale și depunerea sau corectarea declarațiilor fiscale.

Se comunică contribuabilului/plătitorului că în termen de 30 de zile de la data comunicării notificării are posibilitatea să depună sau să corecteze declarațiile fiscale. Până la expirarea acestui termen, organul de inspecție fiscală nu întreprinde nicio acțiune în vederea selectării pentru efectuarea inspecției fiscale. Chiar dacă depune sau corectează declarațiile fiscale, contribuabilul/plătitorul poate fi selectat pentru efectuarea inspecției fiscale, dar numai după împlinirea termenului. Modelul notificării de conformare, periodicitatea emiterii notificărilor și procedura de notificare se vor aproba prin ordin al președintelui ANAF.

Inspecția fiscală se desfășoară, de regulă, la sediul organului de inspecție fiscală, dar din inițiativa organului de inspecție fiscală sau la cererea motivată a contribuabilului/plătitorului, se poate desfășura în spațiile de lucru ale acestuia din urmă, în timpul programului de lucru sau în afara programului de lucru cu acordul scris al acestuia și cu aprobarea conducătorului organului de inspecție fiscală. 

În cazul în care inspecția fiscală se desfășoară la sediul organului de inspecție fiscală, data începerii inspecției fiscale este data prevăzută în aviz. Dacă inspecția fiscală nu poate începe la data prevăzută în aviz, cel târziu la data împlinirii acesteia, contribuabilul/plătitorul este înștiințat, în scris, asupra noii date de începere a inspecției fiscale.

Controlul inopinat și Controlul antifraudă

S-a înlocuit sintagma „controale curente, operative și tematice” cu „control antifraudă”, și se prevede distinct și controlul inopinat, după cum urmează:

  • Controlul inopinat se efectuează de către organele de inspecție fiscală și organele fiscale competente să exercite verificarea situației fiscale personale.
  • Controlul antifraudă se efectuează de către funcționarii publici din cadrul Direcției generale antifraudă fiscală pe întreg teritoriul țării, în baza analizei de risc, și are ca obiect prevenirea și combaterea fraudei și evaziunii fiscale. 

Organele de control antifraudă fiscală exercită activități de control operativ, fără informarea prealabilă a contribuabilului. Controlul antifraudă se poate exercita fără existența unei analize de risc în următoarele situații:

  • când se constată încălcări ale legislației fiscale care impun o intervenție imediată;
  • când se efectuează acțiuni de control cu caracter specific, în scopul prevenirii și combaterii fraudei și/sau evaziunii fiscale.

Pe durata controlului antifraudă, contribuabilul are dreptul de a beneficia de asistență de specialitate, de a fi informat pe parcursul desfășurării controlului asupra constatărilor efectuate, de a-i fi cât mai puțin posibil afectată activitatea pe parcursul desfășurării controlului, de a primi dovada scrisă în cazul reținerii unor documente.

Verificarea situației fiscale personale a persoanelor fizice

Organul fiscal central efectuează următoarele activități preliminare:

  • analiza de risc în vederea stabilirii riscului aferent persoanelor fizice de neconformare la declararea veniturilor impozabile. Riscul reprezintă diferența semnificativă între veniturile estimate în cadrul analizei de risc și veniturile declarate de persoana fizică și/sau de plătitori pentru aceeași perioadă impozabilă. Diferență semnificativă înseamnă mai mare de 10% din veniturile declarate, dar nu mai puțin de 50.000 lei;
  • notificarea, în scris, a persoanelor fizice identificate cu risc fiscal, înainte de selectarea pentru verificarea situației fiscale personale, că au posibilitatea de a reanaliza situația fiscală personală și de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale în termen de 30 de zile;
  • selectarea persoanelor fizice ce urmează a fi supuse verificării situației fiscale personale, în funcție de nivelul riscului stabilit. Nivelul riscului se stabilește pe baza analizei de risc.

Persoanele fizice pot fi selectate în mod aleatoriu pentru verificarea situației fiscale personale. Procedura se va stabili prin ordin al președintelui ANAF. Într-un an calendaristic, procentajul de persoane fizice selectate în mod aleatoriu nu poate depăși 10% din totalul persoanelor fizice selectate.

Organul fiscal central transmite  persoanelor fizice identificate cu risc fiscal, în scris, o notificare de conformare cu privire la riscurile fiscale identificate, pentru reanalizarea de către acestea a situației fiscale și corectarea declarațiilor fiscale, în termen de 30 de zile de la data comunicării notificării.

Verificarea documentară

Verificarea documentară se efectuează în cadrul termenului de prescripție a dreptului de a stabili creanțe fiscale. Pot face obiectul verificării una sau mai multe operațiuni realizate într-o perioadă determinată din cadrul uneia sau al mai multor perioade impozabile. 

Dacă organul fiscal constată diferențe față de creanțele fiscale, veniturile sau bunurile impozabile și/sau informațiile în legătură cu acestea declarate de contribuabil/plătitor, acesta înștiințează contribuabilul/plătitorul despre constatările efectuate. Odată cu înștiințarea, organul fiscal solicită documentele și explicațiile scrise pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le prezinte în vederea clarificării situației fiscale, în termen de 30 de zile de la comunicarea înștiințării. Termenul poate fi prelungit la solicitarea contribuabilului/plătitorului, pentru motive temeinic justificate. 

Decizia de impunere se emite în termen de cel mult 25 de zile lucrătoare de la data audierii persoanei. Decizia emisă fără audierea persoanei este nulă, cu excepția cazului în care contribuabilul/plătitorul notifică organul fiscal că renunță la audiere.

După audiere persoana poate să își prezinte în scris punctul de vedere, în termen de cinci zile lucrătoare de la data audierii. Termenul poate fi prelungit cu cel mult cinci zile lucrătoare, pentru motive justificate, cu acordul conducătorului organului de control fiscal.

Prevederile privind penalitatea de nedeclarare se aplică în mod corespunzător şi pentru obligațiile fiscale principale stabilite prin decizie de impunere emisă ca urmare a procedurii de verificare a situației fiscale personale sau ca urmare a procedurii de verificare documentară, inclusiv pentru veniturile a căror sursă nu a fost identificată. În aceste cazuri, penalitatea de nedeclarare se calculează începând cu prima zi a anului fiscal următor celui de impunere şi până la data stingerii sumei datorate.

Sursa:[Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 188/2022 pentru modificarea și completarea Codului de procedură fiscală și pentru modificarea OUG nr. 74/2013 privind unele măsuri pentru îmbunătățirea și reorganizarea activității Agenției Naționale de Administrare Fiscală, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial nr. 1272 din 29 decembrie  2022]

 

Pentru a fi la curent cu noile modificări legislative și fiscale, abonează-te la Newsletter-ul nostru:

Abonare Newsletter

 

Follow us