Modificări în legislația de urbanism cu impact pentru proiectele de energie regenerabilă: Legea nr. 166/2023

13 Jun 2023

De reținut

Legea nr. 166/2023, publicată recent, are ca obiect modificarea şi completarea Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismului, precum şi completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii.

Legea nr. 166/2023 aduce modificări și completări semnificative regulilor de urbanism, printre care:

• eliminarea cerinței de a obține un Plan urbanistic zonal (PUZ) pentru proiectele de energie regenerabilă (RES);

• posibilitatea de a avea obiective de investiții multiple pe baza unui singur certificat de urbanism;

• posibilitatea de a dezvolta obiective de investiții pe baza unui PUZ în absența unui Plan de amenajare a teritoriului județean (PATJ) și a unui Plan urbanistic general (PUG).

Aceste îmbunătățiri urmăresc eliminarea barierelor semnificative existente pentru proiectele de energie regenerabilă, prin reducerea sarcinilor administrative și eficientizarea procesului de autorizare, oferind mai multă flexibilitate pentru planificarea urbană și autorizarea construcțiilor în legătură cu aceste proiecte.

În detaliu

Legea nr. 166/2023 își propune să susțină obiectivul Uniunii Europene de a atinge o cotă de energie regenerabilă de cel puțin 32% până în 2030, așa cum este prevăzut în Directiva UE 2018/2001 a Parlamentului European și a Consiliului din 11 decembrie 2018 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile.

Principalele modificări aduse de Legea nr. 166/2023:

Înlăturarea cerinței de a obține un Plan urbanistic zonal (PUZ) pentru proiectele de energie regenerabilă (RES)

Anterior, numai proiectele RES cu o suprafață de până în 50 de hectare și situate în afara localităților (extravilan) erau exceptate de la cerința de a obține anterior un PUZ. Modificarea recentă extinde această scutire și la proiectele RES situate în interiorul localităților (intravilan). Aceasta înseamnă că proiectele RES nu mai trebuie să obțină anterior aprobarea unui PUZ, indiferent de zona în care sunt situate.

Această excepție include lucrări de construire a capacităților de producere şi stocare a energiei electrice şi a hidrogenului din surse regenerabile (inclusiv stații de transformare, cabluri şi instalațiile pentru racordarea acestora la rețeaua electrică de interes public).

Obiective de investiții multiple pe baza unui singur certificat de urbanism

Modificarea permite acum dezvoltarea mai multor obiective de investiții pe baza unui singur certificat de urbanism. Deși există un singur certificat de urbanism, este posibilă obținerea mai multor autorizații de construire pentru fiecare obiectiv de investiție, cu condiția ca obiectivele să fie clar definite prin documentația tehnică pentru obținerea autorizației de construire (DTAC). Această modificare simplifică procesul de autorizare, deoarece anterior erau necesare diferite seturi de avize pentru fiecare autorizație de construire.

Această modificare, deși semnificativă, nu oferă clarificări cu privire la cerințele pentru avizele și aprobările anterioare procesului de autorizare. Legea nu clarifică dacă aceste avize și aprobări ar trebui să urmeze aceeași procedură sau dacă sunt necesare avize și aprobări separate pentru fiecare autorizație de construire.

Posibilitatea de a dezvolta obiective de investiții pe baza unui PUZ în absența unui Plan de amenajare a teritoriului județean (PATJ) și a unui Plan urbanistic general (PUG)

În absența unui PATJ și a unui PUG, cerința de a obține un PUZ va fi aplicabilă numai dacă necesitatea acestuia nu este exceptată în mod expres de lege. În ceea ce privește proiectele RES, modificarea recentă scutește în mod explicit aceste proiecte de cerința obținerii unui PUZ, chiar și în situațiile în care PATJ și PUG au expirat sau nu mai sunt valabile.

Concluzie

Modificarea recentă a Legii nr. 350/2001 și a Legii 50/1991 aduce îmbunătățiri importante pentru părțile implicate în proiecte de energie regenerabilă (RES). În general, aceste reglementări urmăresc să încurajeze și să faciliteze proiectele RES prin simplificarea procesului de autorizare aferent.

Cu toate acestea, mai multe întrebări practice privind dezvoltarea proiectelor de energie regenerabilă rămân fără răspuns. Un exemplu este interpretarea excepției pentru proiectele situate în extravilan în ceea ce privește limita de 50 de hectare. Astfel, sunt necesare clarificări suplimentare pentru a aborda provocările concrete care apar în timpul dezvoltării proiectelor RES.

Sursa: [Legea 166/2023 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, precum şi pentru completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, publicată în Monitorul Oficial nr. 498 din 7 iunie 2023].

Pentru a fi la curent cu noile modificări legislative și fiscale, abonează-te la Newsletter-ul nostru:

Abonare Newsletter

 

Follow us