Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung

27 Oct 2023

De reținut

Prin Legea nr. 296/2023 se aduc modificări importante Codului fiscal, se introduc măsuri care au ca scop consolidarea disciplinei financiare și fiscale, creșterea conformării voluntare în cazul transporturilor rutiere de bunuri și măsuri referitoare la factura electronică.

Vă prezentăm mai jos cele mai importante modificări și completări aduse Codului fiscal și Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcționarea şi implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și noile măsuri privind introducerea sistemului RO e-Sigiliu pentru urmărirea transporturilor.

În detaliu

Se modifică și se completează Codul fiscal

Titlul II - Impozit pe profit 

  • Se introduce impozitul minim pe cifra de afaceri pentru contribuabilii (alții decât instituții de credit și persoane juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale, pentru care au fost introduse reguli speciale - a se vedea mai jos) care înregistrează în anul precedent o cifră de afaceri de peste 50.000.000 euro și al căror impozit pe profit este mai mic decât impozitul minim pe cifra de afaceri. Aceștia vor fi obligați la plata impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri.

Cifra de afaceri a anului precedent reprezintă diferența dintre VT și Vs, definiți mai jos.

Sunt exceptați de la aplicarea impozitului minim pe cifra de afaceri operatorii economici care desfășoară exclusiv activități de distribuție/furnizare/transport de energie electrică și gaze naturale care sunt reglementați/licențiați de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei.

Formula de calcul pentru impozitul minim pe cifra de afaceri (care se aplică și în cazul în care rezultatul fiscal cumulat, înainte de recuperarea pierderii, este pierdere fiscală) este: 1% * (VT - Vs - I - A),  unde:

VT = venituri totale, determinate cumulat de la începutul anului fiscal/anului fiscal modificat până la sfârșitul trimestrului/anului de calcul, după caz;

Vs = venituri care se scad din veniturile totale, și anume:

  •  veniturile neimpozabile prevăzute de Codul fiscal;

  • veniturile aferente costurilor stocurilor de produse;

  • veniturile aferente costurilor serviciilor în curs de execuție;

  • veniturile din producția de imobilizări corporale și necorporale neincluse în indicatorul I de mai jos;

  • veniturile din subvenții;

  • veniturile realizate din despăgubiri de la societățile de asigurare/reasigurare pentru pagubele produse de bunuri de natura stocurilor sau a activelor corporale proprii;

  • veniturile reprezentând accizele care s-au reflectat concomitent în conturile de cheltuieli.

I = valoarea imobilizărilor în curs de execuție ocazionate de achiziția/producția de active, înregistrate în evidența contabilă începând cu 1 ianuarie 2024/prima zi a anului fiscal modificat care începe în 2024;

A = amortizarea contabilă la nivelul costului istoric aferentă activelor achiziționate/produse începând cu 1 ianuarie 2024/prima zi a anului fiscal modificat care începe în 2024 (se exclude amortizarea contabilă a activelor incluse la indicatorul „I” de mai sus).

Activele luate în considerare pentru determinarea indicatorilor „I” și „A” vor fi stabilite printr-un ordin separat care va fi emis de ministrul finanțelor în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a Legii nr. 296/2023, iar selecția categoriilor de active eligibile se va face pe baza unor criterii legate de natura activității desfășurate.

Contribuabilii pot scădea din impozitul minim datorat sumele aferente sponsorizărilor/actelor de mecenat efectuate  potrivit legii, la nivelul valorii minime dintre următoarele:

  • 0,75% din cifra de afaceri;

  • 20% din impozitul pe profit.

Din impozitul minim pe cifra de afaceri nu se scad sumele reprezentând impozitul pe profit scutit, redus și alte sume care se scad din impozitul pe profit, potrivit legilor speciale, și nici reducerea impozitului pe profit conform Ordonanței de urgență nr. 153/2020.

 În cazul grupului fiscal, fiecare membru al grupului fiscal calculează impozitul minim pe cifra de afaceri, potrivit formulei și îl comunică persoanei juridice responsabile din grup. Persoana juridică responsabilă compară impozitul pe profit determinat la nivelul grupului cu valoarea însumată a impozitelor minime pe cifra de afaceri transmise de membrii grupului fiscal și aplică prevederile aplicabile. Dacă rezultatul fiscal al grupului este pierdere fiscală, impozitul grupului se datorează la nivelul valorii însumate a impozitelor minime pe cifra de afaceri transmise de membrii grupului. 

  • Se introduce un impozit suplimentar pentru instituțiile de credit, aplicabil persoanelor juridice române şi sucursalelor din România ale instituțiilor de credit - persoane juridice străine.

Suplimentar impozitului pe profit, instituțiile de credit vor datora un impozit pe cifra de afaceri calculat prin aplicarea asupra cifrei de afaceri a următoarelor cote de impozitare:

  • 2% pentru perioada 1 ianuarie 2024 – 31 decembrie 2025 inclusiv;

  • 1% începând cu data de 1 ianuarie 2026.

Pentru calculul impozitului suplimentar, cifra de afaceri va cuprinde:

  • venituri din dobânzi;

  • venituri din dividende;

  • venituri din taxe şi comisioane;

  • câștiguri (pierderi) din derecunoașterea activelor și datoriilor financiare care nu sunt evaluate la valoarea justă prin profit sau pierdere, net;

  • câștiguri sau pierderi aferente activelor şi datoriilor financiare deţinute în vederea tranzacționării, net;

  • câștiguri sau pierderi aferente activelor financiare nedestinate tranzacționării, evaluate obligatoriu la valoarea justă prin profit sau pierdere, net;

  • câștiguri sau pierderi aferente activelor şi datoriilor financiare desemnate ca fiind evaluate la valoarea justă prin profit sau pierdere, net;

  • câștiguri sau pierderi din contabilitatea de acoperire, net;

  • diferențe de curs de schimb (câștig sau pierdere), net;

  • câștiguri sau pierderi din derecunoaşterea activelor nefinanciare, net;

  • alte venituri din exploatare.

Pentru determinarea rezultatului fiscal, impozitul pe cifra de afaceri reprezintă cheltuială nedeductibilă.

Impozitul pe cifra de afaceri se calculează, declară şi plătește trimestrial, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului pentru care se efectuează plata, pentru trimestrele I – III, și până la data de 25 martie inclusiv a anului următor, pentru trimestrul IV.

În cazul grupului fiscal, impozitul pe cifra de afaceri se aplică în mod corespunzător de către membri, în funcție de situația individuală.

Modelul şi conținutul declarației impozitului suplimentar se stabilesc prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF)  în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a Legii nr. 296/2023. 

  • Se introduce suplimentar impozitului pe profit un impozit specific pe cifra de afaceri, pentru persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale și care înregistrează în anul precedent o cifră de afaceri de peste 50.000.000 euro.

Cifra de afaceri a anului precedent reprezintă diferența dintre VT și Vs, definiți mai sus.

Formula de calcul a Impozitului specific pe cifra de afaceri este: 0,5% x (VT – Vs – I – A). Indicatorii sunt cei definiți mai sus.

Impozitul specific pe cifra de afaceri se calculează, declară şi plătește trimestrial, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului pentru care se efectuează plata (pentru trimestrele I – III), iar pentru trimestrul IV, până la data depunerii declarației anuale privind impozitul pe profit. 

Impozitul specific pe cifra de afaceri reprezintă cheltuială nedeductibilă.

Contribuabilii care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale și activități de distribuție/furnizare/transport de energie electrică și gaze naturale și care sunt reglementați/licențiați de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei, pentru determinarea impozitului specific, nu cuprind în cadrul indicatorilor VT, Vs, I și A din formula de calcul elementele aferente activităților de distribuție/furnizare/transport de energie electrică și gaze naturale. Sunt exceptați de la aplicarea impozitului specific pe cifra de afaceri operatorii economici care desfășoară exclusiv activități de distribuție/furnizare/transport de energie electrică și gaze naturale și care sunt reglementați/licențiați de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei.

Pentru microîntreprinderi cotele de impozitare se modifică începând cu 1 ianuarie 2024, astfel:

  • 1% pentru microîntreprinderile care realizează venituri care nu depășesc 60.000 euro inclusiv și care nu realizează activitățile de la punctul 2 de mai jos;  

  • 3% pentru microîntreprinderile care: 

1. realizează venituri peste 60.000 euro; sau

2. desfășoară activități corespunzătoare codurilor CAEN: 5821 – Activități de editare a jocurilor de calculator, 5829 – Activități de editare a altor produse software, 6201 – Activități de realizare a soft-ului la comandă (software orientat client), 6209 – Alte activități de servicii privind tehnologia informației, 5510 – Hoteluri şi alte facilități de cazare similare, 5520 – Facilități de cazare pentru vacanțe şi perioade de scurtă durată, 5530 – Parcuri pentru rulote, campinguri şi tabere, 5590 – Alte servicii de cazare, 5610 – Restaurante, 5621 – Activități de alimentație (catering) pentru evenimente, 5629 – Alte servicii de alimentație n.c.a., 5630 – Baruri și alte activități de servire a băuturilor, 6910 – Activități juridice – numai pentru societățile cu personalitate juridică care nu sunt entități transparente fiscal, constituite de avocați potrivit legii, 8621 – Activități de asistență medicală generală, 8622 – Activități de asistență medicală specializată, 8623 – Activități de asistență stomatologică, 8690 – Alte activități referitoare la sănătatea umană.

În cazul în care, în cursul unui an fiscal, o microîntreprindere realizează venituri mai mari de  60.000 euro sau începe să desfășoare activitățile de la punctul 2 de mai sus, este aplicabilă cota de 3% începând cu trimestrul în care se înregistrează astfel de situații.

TITLUL IV - Impozit pe venit   

TITLUL V -  Contribuții sociale obligatorii

Prin  Legea nr. 296/2023 se limitează aplicabilitatea scutirii de impozitul pe veniturile din salarii și asimilate salariilor ca urmare a desfășurării activității de creare de programe pentru calculator până la data de 31 decembrie 2028 inclusiv. 

Scutirea se aplică la locul unde se află funcția de bază a angajaților, pentru veniturile brute lunare de până la 10.000 lei inclusiv. Similar angajaților care obțin venituri salariale scutite de impozitul pe venit pentru activități desfășurate în sectorul construcțiilor, industria alimentară și în agricultură, în cazul persoanelor fizice care beneficiază de scutire de impozitul pe veniturile din salarii și asimilate salariilor ca urmare a desfășurării activității de creare de programe pentru calculator, cota contribuției de asigurări sociale se reduce, până la 31 decembrie 2028, cu punctele procentuale corespunzătoare cotei de contribuție la fondurile de pensii administrate privat. Angajații pot opta însă pentru plata contribuțiilor datorate la aceste fonduri.  Prevederile sunt aplicabile începând cu veniturile aferente lunii care urmează intrării în vigoare a Legii nr. 296/2023. 

În ceea ce privește facilitățile fiscale aplicabile angajaților care desfășoară activități în sectorul construcțiilor, în industria alimentară și în agricultură, începând cu veniturile aferente lunii care urmează intrării în vigoare a Legii nr. 296/2023, este eliminată scutirea de la plata contribuției de asigurări sociale de sănătate, a contribuției de asigurări sociale pentru condiții deosebite și speciale de muncă, precum și plata cotei reduse de contribuție asiguratorie pentru muncă. Și în acest caz, facilitățile fiscale vor fi aplicate la locul unde se află funcția de bază a angajaților. 

În ceea ce privește regimul fiscal aplicabil avantajelor salariale, Legea nr. 296/2023 introduce valoarea tichetelor de masă și a voucherelor de vacanță în baza de calcul a contribuției de asigurări sociale de sănătate, începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2024. 

Pentru persoanele fizice care obțin venituri din activități independente, începând cu veniturile aferente anului 2024, baza anuală de calcul a contribuției de asigurări sociale de sănătate este egală cu venitul net anual realizat/brut sau norma anuală de venit, dar nu mai mult de nivelul a 60 de salarii minime brute pe țară în vigoare la termenul de depunere a declarației privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România şi contribuţiile sociale datorate. 

 Venituri din surse neidentificate

  • Începând cu 1 iulie 2024, veniturile constatate de organele fiscale, în condițiile Codului de procedură fiscală, a căror sursă nu a fost identificată vor fi supuse impozitului pe venit în cotă de 70% (în reglementarea anterioară cota era de 16%) aplicată asupra bazei impozabile ajustate. 

TITLUL VII - Taxa pe valoarea adăugată (TVA)

Începând cu data de 1 ianuarie 2024:

Se modifică definiția „locuinței care în momentul livrării poate fi locuită ca atare”. În sensul noii definiții, locuința care poate fi locuită ca atare trebuie să aibă: acces liber individual la spațiul locuibil, fără tulburarea posesiei și a folosinței exclusive a spațiului deținut de către o altă persoană sau familie; acces la energie electrică şi apă potabilă, evacuarea controlată a apelor uzate şi a reziduurilor menajere; locuința este formată cel puțin dintr-un spațiu pentru odihnă, un spațiu pentru pregătirea hranei şi un grup sanitar; finisaje exterioare și finisaje interioare; instalații sanitare și obiecte sanitare; instalații electrice. 

Crește cota de TVA de la 9% la 19% pentru:

  • livrarea de bere fără alcool;

  • alimente cu zahăr adăugat (peste 10g/100g produs), cu excepția cozonacului și a biscuiților.  

Crește cota de TVA de la 5% la 9% pentru:

  • livrarea alimentelor de înaltă valoare calitativă, respectiv produse montane, eco, tradiționale;

  • livrarea locuințelor ca parte a politicii sociale (suprafața utilă de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodărești, a căror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depășește suma de 600.000 lei, exclusiv TVA). Cota redusă se aplică numai în cazul locuințelor care în momentul livrării pot fi locuite ca atare. 

  • livrarea și instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, pompe de căldură și alte sisteme de încălzire de înaltă eficiență, cu emisii scăzute, inclusiv a kiturilor de instalare, precum şi a tuturor componentelor necesare achiziționate separate destinate locuințelor/clădirilor administrației publice centrale sau locale cu excepția societăților comerciale; 

  • livrarea și instalarea de componente pentru repararea şi/sau extinderea sistemelor ca parte componentă a livrărilor de construcții, sau ca extraopțiuni la livrarea unei construcții; 

  • accesul la bâlciuri, parcuri de distracții și parcuri recreative ale căror activități sunt încadrate la codurile CAEN 9321 și 9329, târguri, expoziții, cinematografe și evenimente culturale, altele decât cele scutite de taxă; 

  • accesul la evenimente sportive. 

Crește cota de TVA de la 5% la 19% pentru:

  • dreptul de utilizare a facilităților sportive ale căror activități sunt încadrate la codurile CAEN 9311 și 9313, altele decât cele scutite; 

  • transportul de persoane cu trenurile sau vehiculele istorice cu tracțiune cu aburi pe linii înguste în scop turistic sau de agrement;

  • transportul de persoane utilizând instalațiile de transport pe cablu - telecabină, telegondolă, telescaun, teleschi - în scop turistic sau de agrement;

  • transportul de persoane cu vehicule cu tracțiune animală, folosite în scop turistic sau de agrement;

  • transportul de persoane cu ambarcațiuni folosite în scop turistic sau de agrement.

Se elimină scutirea de TVA cu drept de deducere aplicabilă pentru următoarele operațiuni efectuate către unități spitalicești de stat:  

i) serviciile de construire, reabilitare, modernizare de unități spitalicești din rețeaua publică de stat; 

ii) livrarea de echipamente medicale, aparate, dispozitive, şi altele asemenea; 

iii) adaptarea, repararea, închirierea şi leasingul unor astfel de bunuri.

Se menține scutirea de TVA doar când aceste operațiuni sunt efectuate către entităţi nonprofit înregistrate în Registrul public organizat de ANAF și sunt destinate unităților spitalicești deţinute şi exploatate de entitatea nonprofit sau celor din rețeaua publică de stat. 

Se stabilesc măsuri tranzitorii pentru livrările de locuințe pentru care au fost încheiate contracte până la data de 31 decembrie 2023 și care vor fi livrate în perioada 1 ianuarie-31 decembrie 2024, în vederea aplicării cotei reduse de TVA de 5% sau 9%. 

TITLUL VIII - Accize și alte taxe speciale 

Prin Legea nr. 296/2023 se introduc o serie de modificări în domeniul accizelor, precum:  

  • Au fost introduse accize nearmonizate pentru următoarele:
    • produse care conțin tutun, destinate inhalării fără ardere, cu încadrarea tarifară NC  2404 11 00, inclusiv cele conținute în rezerve livrate împreună cu țigări electronice și alte dispozitive de vaporizare electrice personale similare de la codul NC 8543 40 00;
    • lichide cu sau fără nicotină, destinate inhalării fără ardere, cu încadrarea tarifară NC 2404 12 00, 2404 19 90, inclusiv cele conținute în rezerve livrate împreună cu țigări electronice și alte dispozitive de vaporizare electrice personale similare de la codul NC 8543 40 00;
    • produse destinate inhalării fără ardere, care conțin înlocuitori din tutun, cu sau fără nicotină cu încadrarea tarifară NC 2404 12 00, 2404 19 10, inclusiv cele conținute în rezerve livrate împreună cu țigări electronice și alte dispozitive de vaporizare electrice personale similare de la codul NC 8543 40 00;
    • băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat pentru care nivelul total de zahăr este cuprins între 5g – 8 g/100 ml;
    • băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat pentru care nivelul total de zahăr este peste 8 g/100 ml.
  • Producția, achiziția intracomunitară sau importul de produse accizabile nearmonizate sunt supuse notificării prealabile (în cazul băuturilor nealcoolice cu zahăr adăugat) sau autorizării (în cazul celorlalte produse) la autoritatea vamală competentă.

  • Nivelul accizelor pentru alcool, băuturi alcoolice și tutun prelucrat crește de la 1 ianuarie 2024. 

  • În perioada 1 ianuarie 2024 - 31 decembrie 2024 inclusiv, pentru alcool și băuturi alcoolice, nivelul accizelor nu se actualizează cu creșterea prețurilor de consum. 

  • În perioada 1 ianuarie 2024 - 31 martie 2024 inclusiv, acciza specifică pentru țigarete este de 540,938 lei/1.000 de țigarete. 

  • Au fost introduse noi contravenții în domeniul produselor accizabile (atât armonizate, cât și nearmonizate), și au fost mărite cuantumurile amenzilor contravenționale pentru nerespectarea legislației din domeniu.

Se introduce Titlul X 1  Impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare

Începând cu 1 ianuarie 2024:

  • persoanele fizice care, la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior, au în proprietate/proprietate comună clădiri rezidențiale situate în România, vor achita un impozit de 0,3% pentru diferența dintre valoarea impozabilă a clădirii comunicată de către organul fiscal local prin decizia de impunere și plafonul de 2.500.000 lei, dacă valoarea impozabilă a clădirii depășește 2.500.000 lei;

  • persoanele fizice și persoanele juridice care au în proprietate autoturisme înmatriculate/înregistrate în România a căror valoare de achiziție individuală depășește 375.000 lei vor achita un impozit de 0,3% pentru diferența dintre valoarea de achiziție și plafonul de 375.000 lei. Impozitul se datorează pe o perioadă de cinci ani.

Se extind obligațiile de transmitere a facturilor emise în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura  

Începând cu data de 1 ianuarie 2024, operatorii economici - persoane impozabile stabilite în România, indiferent dacă sunt înregistrați în scopuri de TVA sau nu, și operatorii economici - persoane impozabile nestabilite în România, dar înregistrate în scopuri de TVA, au obligația să transmită facturile emise pentru livrările de bunuri și prestările de servicii impozabile în România, efectuate în relația B2B, în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura („sistemul RO e-Factura”), indiferent dacă destinatarii sunt sau nu înregistrați în Registrul RO e-Factura.  

Nu este obligatorie transmiterea facturilor emise pentru operațiunile scutite de TVA în sensul art. 294 alin. (1) lit. a) și b) și alin. (2) din Codul fiscal.

Facturile emise pentru operațiuni impozabile în România către o instituție publică conform definiției din Codul administrativ trebuie transmise prin sistemul RO e-Factura.

Este obligatorie transmiterea facturilor precizate mai sus, către beneficiari, în sensul art. 319 din Codul fiscal, cu excepția cazurilor în care atât furnizorul, cât și beneficiarul sunt înregistrați în Registrul RO e-Factura. 

Facturile se transmit în sistemul RO e-Factura în termen de cinci zile lucrătoare de la data emiterii sau de la data-limită prevăzută în Codul fiscal pentru emiterea facturii. 

Pentru nerespectarea acestei prevederi se vor aplica amenzi contravenționale în funcție de încadrarea contribuabililor în categoria mici, mijlocii sau mari, astfel:

  • de la 5.000 lei la 10.000 lei pentru contribuabilii mari,

  • de la 2.500 lei la 5.000 lei pentru contribuabilii mijlocii, 

  • de la 1.000 lei la 2.500 lei pentru celelalte persoane juridice și pentru persoanele fizice. 

În perioada 1 ianuarie 2024 - 31 martie 2024 nu se aplică sancțiuni pentru nerespectarea obligațiilor de transmitere a facturilor în sistemul RO e-Factura. 

Începând cu data de 1 iulie 2024, se aduc modificări Codului fiscal potrivit cărora, între persoane impozabile stabilite în România, pentru livrările de bunuri și prestările de servicii impozabile în România, efectuate în relația B2B, sunt considerate facturi numai facturile transmise prin sistemul RO e-Factura. Utilizarea facturii electronice face obiectul acceptării de către beneficiar, cu excepția facturilor transmise prin sistemul RO e-Factura. 

Primirea și înregistrarea facturilor de către destinatarii - persoane impozabile stabilite în România, în alt mod decât prin sistemul RO e-Factura, pentru tranzacțiile B2B, se sancționează cu o amendă egală cu cuantumul TVA înscris în respectiva factură primită.

RO e-Sigiliu

Totodată, prin Legea nr. 296/2023 se introduce noul sistem național, RO e-Sigiliu, sistem bazat pe utilizarea unor dispozitive electronice și a unei aplicații informatice ce permite autorităţilor competente (de exemplu, Agenția Națională de Administrare Fiscală, Autoritatea Vamală Română) determinarea potențialelor puncte de deturnare a transporturilor rutiere de bunuri, indiferent dacă acestea sunt aflate în tranzit sau au ca destinație finală un operator economic de pe teritoriul național.

Sursa:[Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung,  publicată în Monitorul Oficial nr. 977  din 27 octombrie 2023]

Pentru a fi la curent cu noile modificări legislative și fiscale, abonează-te la Newsletter-ul nostru:

Abonare Newsletter

 

Follow us