Controale ANAF pe tema sediilor fixe și a sediilor permanente

31 May 2023

În detaliu

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) se pregătește de controale pentru a verifica existența unor sedii fixe și/sau sedii permanente ale contribuabililor nerezidenți pe teritoriul României.

Astfel, potrivit unor declarații recente ale reprezentanților instituției, sunt în derulare analize de risc în urma cărora ANAF va stabili contribuabilii care prezintă un grad de risc ridicat în ceea ce privește deținerea unui sediu fix și/sau sediu permanent în România și care nu s-au înregistrat fiscal.

Tematica este abordată atât în România, cât și la nivel internațional, fiind una dintre cele mai importante teme de pe agenda Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), dar și a autorităților fiscale din alte state membre. Acestea din urmă au stabilit deja pentru contribuabili din România sedii permanente în acele state membre și colaborează prin mecanismul schimbului de informații în scopul stabilirii situației de fapt fiscale și al identificării unor astfel de sedii fixe/sedii permanente neînregistrate corespunzător.  

La nivel național, ANAF pregătește o primă campanie de controale în privința contribuabililor nerezidenți, urmând ca într-o a doua etapă să fie derulată și o campanie de controale în colaborare cu celelalte state membre, pentru contribuabilii rezidenți români care își desfășoară activitatea sau obțin venituri în alte state. Analiza inspectorilor fiscali în cadrul acțiunilor de control vizând tematica sediului fix și a sediului permanent este extrem de minuțioasă și presupune evaluarea tuturor documentelor (contracte, documente financiar-contabile, fișe de post și orice alte evidențe) care arată modalitatea factuală și legală în care se derulează activitatea economică.

Potrivit legislației, un nerezident generează un sediu fix atunci când „dispune în România de resurse umane și tehnice prin care poate desfășura în mod regulat livrări de bunuri și/sau prestări de servicii”, în timp ce un sediu permanent este „locul prin care se desfășoară integral sau parțial activitatea unui nerezident, fie direct, fie printr-un agent dependent”.

De reținut

Pentru mai multe informații despre acest subiect și implicațiile sale pentru dumneavoastră, sau pentru asistență în legătură cu pregătirea documentației necesare în cazul controalelor pentru stabilirea de sedii fixe și de sedii permanente, echipa noastră vă stă la dispoziție.

 

Pentru a fi la curent cu noile modificări legislative și fiscale, abonează-te la Newsletter-ul nostru:

Abonare Newsletter

 

Follow us