22 Dec 2022
Pe scurt
Legea nr. 370/2022 aprobă Ordonanța Guvernului nr. 16/2022 (OG nr. 16/2022) privind modificarea și completarea Codului fiscal și abrogarea unor acte normative și alte măsuri financiar-fiscale, și aduce o serie de modificări Ordonanței, care se vor aplica de la 1 ianuarie 2023. Găsiți modificările aduse prin OG nr. 16/2022 la acest Link.
În detaliu
Potrivit Legii nr. 370/2022, principalele modificări sau completări aduse OG nr. 16/2022 pentru modificarea și completarea Codului fiscal sunt:
TITLUL II Impozitul pe profit
Calculul rezultatului fiscal
Se modifică tipurile de activități de cercetare-dezvoltare eligibile pentru acordarea deducerii suplimentare de 50% la determinarea rezultatului fiscal. Aceste activități trebuie să fie din categoriile de cercetare aplicativă și/sau de dezvoltare experimentală, relevante pentru activitatea desfășurată de către contribuabili. Prin urmare, se exclude din categoria de activități eligibile dezvoltarea tehnologică și se include dezvoltarea experimentală.
Impozitul pe dividende
Se clarifică faptul că pentru dividendele distribuite și neplătite în baza situațiilor financiare interimare întocmite în cursul anului 2022 impozitul pe dividende este de 5%. Chiar și după regularizarea acestora pe baza situațiilor financiare anuale aferente exercițiului financiar 2022, nu se va recalcula impozitul la 8% pentru aceste dividende. Prin urmare, cota de impozit pe dividende de 8% este aplicabilă pentru dividendele distribuite după 1 ianuarie 2023.
TITLUL III - Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor
Se modifică condițiile de aplicare a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor stabilite prin OG nr. 16/2022 (pe care le puteți consulta la acest Link).
Mai exact, o persoană juridică română poate opta pentru aplicarea impozitului pe veniturile microîntreprinderilor dacă îndeplinește cumulativ următoarele condiții la data de 31 decembrie a anului anterior:
De asemenea, se aduc clarificări cu privire la regulile de aplicare a sistemului de impozit pe veniturile microîntreprinderilor de către persoanele juridice române care desfășoară activități corespunzătoare codurilor CAEN pentru HORECA (și anume 5510, 5520, 5530, 5590, 5610, 5621, 5629, 5630).
Mai exact, impozitul pe veniturile microîntreprinderilor se poate aplica pentru întreaga activitate desfășurată conform codurilor CAEN de HORECA, chiar dacă nu sunt îndeplinite condițiile menționate mai sus.
Dacă aceeași persoană juridică desfășoară și alte activități decât HORECA, aceasta poate opta pentru aplicarea impozitului pe veniturile microîntreprinderilor și pentru aceste alte ramuri de activitate (non-HORECA) doar dacă sunt îndeplinite condițiile menționate mai sus pentru acele ramuri de activitate non-HORECA.
Dacă într-un anumit trimestru condițiile de mai sus nu mai sunt îndeplinite pentru acele ramuri de activitate non-HORECA, acești contribuabili sunt obligați să plătească impozit pe profit începând cu trimestrul respectiv pentru acele ramuri de activitate non-HORECA. Ulterior trimestrului respectiv, nu se va mai putea aplica impozitul pe veniturile microîntreprinderilor pentru acele ramuri de activitate non-HORECA.
Titlul IV - Impozitul pe venit
În ceea ce privește facilitatea pentru construcții, sunt aduse modificări asupra modului de calcul al ponderii cifrei de afaceri. Astfel, pentru determinarea ponderii cifrei de afaceri realizate efectiv din activitatea de construcţii în cifra de afaceri totală, indicatorul cifra de afaceri realizată efectiv din activitatea de construcţii cuprinde numai veniturile din activitatea de construcţii desfăşurată pe teritoriul României, iar indicatorul cifra de afaceri totală cuprinde veniturile din întreaga activitate desfăşurată pe teritoriul României. Se păstrează clarificarea conform căreia prin activitatea desfăşurată pe teritoriul României se înțelege activitatea desfăşurată efectiv în România în scopul realizării de produse şi prestării de servicii. Astfel, pentru calculul indicatorului cifra de afaceri totală este exclusă activitatea desfăşurată în străinătate.
Se elimină, din articolul ce reglementează modul de stabilire și plata impozitului anual datorat, prevederile referitoare la cotele forfetare în cazul veniturilor din cedarea folosinţei bunurilor. Astfel, se datorează impozit anual de 10% aplicat venitului impozabil sau venitului net anual impozabil, după caz, de persoanele care realizează venituri din cedarea folosinței bunurilor, altele decât cele pentru care venitul net anual se determină în sistem real, arendă și din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințele proprietate personală, precum și de cei care realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală.
Titlul V - Contribuţiile sociale obligatorii
Sunt aduse clarificări privind baza de calcul a CAS, după cum urmează:
Sunt aduse clarificări privind baza de calcul a CASS, după cum urmează:
Titlul VIII - Accizele şi taxele speciale
Începând cu data de 1 ianuarie 2024, nivelul accizelor pentru alcool și băuturi alcoolice (produsele accizabile prevăzute la nr. crt. 1-5 din Anexa nr. 1 a Codului fiscal), aplicabil la data de 1 ianuarie a fiecărui an, este nivelul prevăzut în Anexa nr. 1 a Codului fiscal, actualizat cu creșterea prețurilor de consum din ultimele 12 luni, calculate în luna septembrie a anului anterior celui de aplicare, față de perioada octombrie 2022 - septembrie 2023, comunicată oficial de Institutul Național de Statistică până la data de 15 octombrie. Nivelul actualizat al accizelor se va publica pe site-ul Ministerului Finanțelor până la data de 20 octombrie, dar nu mai târziu de data de 31 decembrie a fiecărui an.
Totodată, începând cu 1 ianuarie 2024, pentru bere, actualizarea anuală a nivelului accizelor descrisă mai sus va fi limitată la un procentaj anual care va fi stabilit până la 31 octombrie 2023.
Titlul IX - Impozitele şi taxele locale
Se amână de la 1 ianuarie 2023 până la 1 ianuarie 2025 intrarea în vigoare a modificărilor cu privire la impozite și taxe locale prevăzute de OG nr. 16/2022, pe care le găsiți la acest Link.
De asemenea, se introduce scutirea de la impozitul/taxa pe clădiri pentru:
Obligativitatea acceptării mijloacelor de plată cu cardul
S-a modificat plafonul de la care persoanele juridice care desfășoară activități de comerț cu amănuntul şi cu ridicata, precum şi cele care desfăşoară activităţi de prestări de servicii, au obligația să accepte ca mijloc de plată cardurile de debit, de credit sau preplătite, prin intermediul unui terminal POS şi/sau al altor soluții moderne de acceptare, inclusiv aplicații ce facilitează acceptarea plăților electronice. Prin Legea nr. 370/2022 s-a stabilit ca plafon o cifră de afaceri mai mare de 50.000 lei (prin OG nr. 16/2022 plafonul era de 10.000 euro în echivalent lei). Dacă timp de doi ani consecutivi plafonul nu este depășit, persoanele juridice pot să accepte în continuare instrumente de plată cu cardul sau pot refuza.
Sursa:[Legea nr. 370/2022 privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 16/2022 pentru modificarea și completarea Codului fiscal, abrogarea unor acte normative și alte măsuri financiar-fiscale, publicată în Monitorul Oficial nr. 1228 din data de 20 decembrie 2022]
Pentru a fi la curent cu noile modificări legislative și fiscale, abonează-te la Newsletter-ul nostru:
Partener și Lider al Departamentului de Consultanță Fiscală și Juridică, PwC Romania