Aprobarea procedurii privind anularea obligațiilor fiscale aferente tichetelor cadou: OPANAF nr. 906/2023

04 Jul 2023

De reținut

Prin Ordinul nr. 906/2023 emis de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a fost aprobată Procedura pentru anularea obligațiilor fiscale principale și accesorii stabilite de organele fiscale prin decizie de impunere comunicată contribuabilului, ca urmare a reîncadrării veniturilor din tichete cadou obținute de persoanele fizice de la alte persoane decât angajatorii acestora, din categoria veniturilor din alte surse în categoria veniturilor din salarii și asimilate salariilor. precum și modalitățile de restituire a acestora, conform Legii nr. 43/2023.

În detaliu

Obligațiile fiscale principale și accesorii stabilite prin decizie de impunere emisă și comunicată contribuabilului, rezultate din reîncadrarea veniturilor din tichete cadou obținute de către persoanele fizice de la alte persoane decât angajatorii acestora din venituri alte surse în venituri din salarii și asimilate salariilor, pentru perioadele fiscale de la intrarea în vigoare a Legii nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou și a tichetelor de creșă și a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare și până la 31 decembrie 2020 inclusiv, se anulează dacă nu au fost achitate până la data intrării în vigoare a  Legii nr. 43/2023. 

Anularea se aplică și în situația în care tichetele cadou au fost acordate de o companie către angajatorul persoanelor fizice pentru a le distribui angajaților acestora în numele respectivei companii.

Ordinul ANAF nr. 906/2023 aprobă procedurile pentru punerea în aplicare a dispozițiilor Legii nr. 43/2023, proceduri care vizează modalitatea de identificare a contribuabililor și a obligațiilor fiscale ce pot face obiectul anulării, modalitatea de anulare a acestor obligații fiscale, precum și modalitățile de restituire a acestora:

  • Procedura privind întocmirea și transmiterea de către structura de control fiscal a listei cu obligațiile fiscale ce pot face obiectul anulării prevăzute de Legea nr. 43/2023 (Anexa 1)

În vederea întocmirii și transmiterii către compartimentul cu atribuții de evidență pe plătitori a listei cu obligațiile fiscale ce fac obiectul anulării prevăzute de Legea nr. 43/2023, structurile de inspecție fiscală/antifraudă fiscală:

  • identifică acțiunile de inspecție fiscală/verificare documentară şi actele administrativ-fiscale încheiate  și comunicate contribuabililor, prin care au fost stabilite diferențe de obligații fiscale ce intră sub incidența Legii nr. 43/2023;

  • efectuează o analiză a acţiunilor identificate pentru a stabili dacă diferențele de mai sus intră sub incidența Legii 43/2023;

  • solicită avizul serviciului juridic în vederea confirmării faptului că obligațiile fiscale ce fac obiectul anulării respectă prevederile legale în ceea ce priveşte prescripția;

  • procedează la refacerea calculelor prin evidențierea în listă numai a obligațiilor fiscale de natura celor ce fac obiectul anulării conform Legii nr. 43/2023, în situația în care în totalul sumelor stabilite suplimentar prin decizia de impunere sunt cuprinse atât sume de natura celor ce intră sub incidența prevederilor din Legea nr. 43/2023, cât și sume care nu intră sub incidența acesteia;

  • verifică dacă obligaţiile fiscale şi constatările se află în procedură de soluţionare a contestaţiilor şi nu a fost comunicată o decizie de soluţionare.

Deciziile de impunere emise ca urmare a efectuării controlului fiscal, necomunicate contribuabilului, nu se mai comunică acestuia, iar obligaţiile fiscale ce pot face obiectul anulării nu se mai înregistrează în evidența analitică pe plătitori.

În situația în care decizia de impunere nu a fost comunicată contribuabilului și în actele de control fiscal sunt cuprinse atât constatări aferente obligațiilor fiscale care fac obiectul anulării conform Legii nr. 43/2023, cât și constatări aferente altor obligații fiscale, constatările aferente obligațiilor fiscale care fac obiectul anulării nu sunt preluate în decizia de impunere de organul de inspecție fiscală/antifraudă fiscală.

  • Procedura pentru anularea obligațiilor fiscale ce pot face obiectul anulării prevăzute de Legea nr. 43/2023, precum și modalitățile de restituire a acestora (Anexa 2)

Organele emitente ale deciziilor de impunere comunicate contribuabililor transmit compartimentului cu atribuții de evidență pe plătitori competent lista care cuprinde obligaţiile fiscale ce fac obiectul anulării, iar acesta din urmă:

  • verifică în evidența fiscală obligaţiile fiscale nestinse cuprinse în această listă, pe care o completează cu o nouă coloană, în care individualizează suma rămasă nestinsă;

  • verifică dacă pentru obligațiile fiscale ce fac obiectul anulării  au fost comunicate decizii referitoare la obligaţii fiscale accesorii şi completează lista cu noi coloane în care individualizează obligaţiile fiscale accesorii nestinse care fac obiectul anulării;

  • întocmește un referat de aprobare a anulării obligaţiilor fiscale nestinse; 

  • după aprobarea referatului, lista se completează cu informaţii privind numărul şi data deciziei; 

  • întocmeşte în două exemplare decizia, care se avizează de șeful compartimentului şi se aprobă de conducătorul organului fiscal;

Decizia de impunere se comunică contribuabilului de către organul fiscal competent.

Anularea obligaţiilor fiscale prevăzute de lege se poate efectua şi la cererea contribuabilului.

Contribuabilii pentru care au fost stinse, total sau parţial, prin plată, compensare, executare silită sau dare în plată obligaţiile fiscale pentru care legea prevede anularea au dreptul la restituirea acestora, în baza unei cereri, după ce compartimentul de specialitate verifică dacă aceștia se află în lista transmisă de organele fiscale competente.

- Dacă contribuabilul se află pe listă, compartimentul de specialitate întocmește Borderoul de adăugare a obligațiilor fiscale achitate în plus și referatul de aprobare a acestuia;

- Dacă contribuabilul nu se află pe listă, compartimentul de specialitate solicită organului de control fiscal confirmarea îndeplinirii condițiilor prevăzute de lege;

- În vederea restituirii obligațiilor fiscale stinse, se aplică în mod corespunzător prevederile art. 168 din Legea nr. 207/2015, precum și cele ale cap. I din Procedura de restituire și de rambursare a sumelor de la buget, precum și de acordare a dobânzilor cuvenite contribuabililor pentru sumele restituite sau rambursate cu depășirea termenului legal, aprobată prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.899/2004.

Nu în ultimul rând, prin Ordinul ANAF nr. 906/2023 sunt aprobate și următoarele modele de formulare:

  •  „Decizie de anulare a obligațiilor fiscale prevăzute de Legea nr. 43/2023” (Anexa 3);

  • „Cerere de anulare a obligațiilor fiscale prevăzute de Legea nr. 43/2023” (Anexa 4);

  • „Decizie de respingere a cererii de anulare a obligațiilor fiscale prevăzute de Legea nr. 43/2023” (Anexa 5);

  • „Cerere de restituire a obligațiilor fiscale prevăzute de Legea nr. 43/2023” (Anexa 6).

Sursa: [Ordinul nr.906/2023 emis de Agenția Națională de Administrare Fiscală privind aprobarea Procedurii pentru anularea obligațiilor fiscale ce pot face obiectul anulării prevăzute de Legea nr. 43/2023 pentru anularea unor obligații fiscale, cuprinse în lista întocmită și transmisă de către structura de control, precum și modalitățile de restituire a acestora, publicat în Monitorul Oficial nr. 586 din 28 iunie 2023]

Pentru a fi la curent cu noile modificări legislative și fiscale, abonează-te la Newsletter-ul nostru:

Abonare Newsletter

 

Follow us