Incertitudinile privind politicile publice, conflictele comerciale, precum și protecționismul au înlocuit terorismul, schimbările climatice și creșterea poverii fiscale în topul primelor zece amenințări la adresa creșterii organizațiilor, realizat în funcție de procentajul directorilor generali la nivel global care se declară extrem de preocupați de aceste aspecte. În schimb, reglementarea excesivă, deficitul de competențe, amenințările cibernetice și problemele geopolitice rămân, la fel ca în ultimii ani, în fruntea listei de îngrijorări. Similar edițiilor anterioare ale studiului, supra-reglementarea se află pe primul loc în topul amenințărilor.
La fel ca în urmă cu un an, cei mai mulți (51%) dintre directorii de companii din Europa Centrală și de Est declară că sunt extrem de îngrijorați de disponibilitatea talentelor. Opinia lor este susținută, aproape în egală măsură, și de omologii din țara noastră. De asemenea, politicile guvernamentale populiste promovate de regimurile politice din mai multe țări ale Europei Centrale și de Est au luat amploare și devin o preocupare imediată pentru directorii de companii. Guvernele sunt foarte active în manevrarea pârghiilor economice pe care le au la dispoziție, determinând liderii de afaceri să fie mai precauți și să se concentreze mai mult asupra a ceea ce este sub controlul lor. Incertitudinea politicilor publice se clasează în topul celor mai importante trei amenințări de care directorii de companii sunt extrem de îngrijorați nu doar în Europa Centrală și de Est, ci în majoritatea regiunilor lumii.
Și anul acesta gradul de preocupare al directorilor generali din România este mai ridicat decât al omologilor la nivel global și din regiune în ceea ce privește un număr mare de potențiali factori care pot amenința perspectivele de creștere. Prima poziție a clasamentului îngrijorărilor este ocupată, la fel ca în 2018, de infrastructura inadecvată – aproape două treimi (62%) dintre liderii de companii din țara noastră declarându-se extrem de preocupați de acest aspect. Același procent este înregistrat anul acesta și de incertitudinea politicilor publice. Următoarele două provocări, în opinia a circa jumătate dintre respondenții din România, sunt legate de forța de muncă – disponibilitatea personalului cu abilități cheie (50%) și schimbarea demografiei forței de muncă (47%). Liderii de afaceri din țara noastră își îndreaptă atenția și asupra modalităților prin care companiile pe care le conduc se pot adapta la creșterea populismului, care încheie anul acesta lista celor mai importante cinci eventuale amenințări.
Playback of this video is not currently available
Ionuț Simion, Country Managing Partner
,,
Ediția precedentă a studiului a evidențiat un salt record în optimismul directorilor generali din Europa Centrală și de Est în ceea ce privește perspectivele de creștere a economiei globale. Anul acesta, din contră, se observă un salt record în pesimismul liderilor de afaceri, sentimentul predominant fiind unul de prudență, ca urmare a creșterii incertitudinilor. Remarcăm, de asemenea, o scădere a încrederii directorilor de companii din regiune în capacitatea propriilor organizații de a-și majora veniturile, atât pe termen scurt (12 luni), cât și mediu (trei ani). Deși cei mai mulți lideri de afaceri încă se așteaptă la o accentuare a creșterii economice globale, semnele de încetinire din 2019 nu trebuie subestimate. Accentuarea pesimismului directorilor generali din regiunea noastră nu ar trebui să ne surprindă. O parte dintre economiști previzionează o diminuare a ritmului de creștere și ajustează în scădere prognozele pentru 2019. Tensiunile din comerțul internațional, peisajul geopolitic impredictibil și politicile monetare și fiscale mai stricte – toate conduc la o perspectivă mai prudentă asupra creșterii economice. Sentimente naționaliste se fac tot mai simțite nu doar în Europa Centrală și de Est, ci în întreaga lume, iar populismul exercită o influență din ce în ce mai mare asupra politicilor economice.
Anul acesta, amenințările pe care directorii generali din regiune le consideră presante sunt legate preponderent de ușurința de a face afaceri pe piețele în care își desfășoară activitatea – supra-reglementarea, incertitudinea politicilor publice, disponibilitatea competențelor cheie, volatilitatea cursului valutar sau creșterea poverii fiscale. În acest context, liderii de afaceri își îndreaptă atenția mai degrabă spre propriile organizații pentru a găsi oportunități de creștere. Astfel, când li se solicită să identifice cele mai atractive piețe externe pentru investiții, directorii de companii își restrâng opțiunile și exprimă o mai mare incertitudine, căci oportunitățile de majorare a veniturilor și de dezvoltare a afacerii sunt asociate mai mult cu piața internă.
Concentrându-se îndeosebi pe ceea ce pot controla în interiorul propriilor organizații, directorii generali din regiunea noastră se străduiesc să diminueze deficiențele în ceea ce privește capabilitățile digitale. Căci în ciuda investițiilor masive în infrastructura IT există încă o diferență semnificativă între nevoile directorilor generali și ceea ce primesc aceștia în materie de informații utile în luarea deciziilor. Companiile încearcă să traducă multitudinea de date pe care le au la dispoziție în informații relevante pentru un proces decizional mai bun și mai rapid, bazat nu doar pe experiențe anterioare și intuiție, ci și pe date adecvate, cuprinzătoare și în timp real. Iar în acest demers, organizațiile se confruntă cu lipsa forței de muncă specializată în a integra și a extrage valoare din volume mari de date. Prezența în cadrul companiilor a specialiștilor cu astfel de abilități analitice este absolut necesară pentru implementarea inițiativelor din domeniul Inteligenței Artificiale (AI) – subiect în legătură cu care există un larg consens între directorii generali din Europa Centrală și de Est că va avea un impact semnificativ asupra afacerilor pe care le conduc, în următorii ani. Cu alte cuvinte, rezolvarea celor două deficite – informații relevante și abilități analitice – este esențială pentru a putea explora oportunitățile oferite de AI.
Manager, Marketing and Business Development , PwC Romania
Tel: +40 21 225 3547