Către viitor cu precauție

A XXII-a ediție a studiului PwC Global CEO Survey

Neliniștea legată de o eventuală diminuare a ritmului de creștere a economiei mondiale se traduce așadar într-o scădere a încrederii directorilor generali în performanța propriilor companii, atât pe termen scurt, cât și pe termen mediu. Iar această tendință se manifestă în toate regiunile lumii.

Astfel, 35% dintre liderii de organizații la nivel global sunt foarte încrezători în perspectivele propriei companii de a-și crește veniturile în următoarele 12 luni, în scădere de la 42% în 2018. 

Directorii de companii din România și Europa Centrală și de Est împărtășesc în general opinia omologilor la nivel global în ceea ce privește perspectiva unui an mai bun pentru organizațiile pe care le conduc. 

Procentul respondenților din țara noastră care se declară foarte încrezători în capacitatea de dezvoltare a propriilor companii a scăzut la 32%, de la 38% anul trecut și 52% în 2017.

Share

Diminuarea optimismului directorilor generali influențează planurile lor de dezvoltare dincolo de granițele țărilor în care își desfășoară activitatea. Ca urmare a volatilității economiei globale și a unor blocaje politice la adresa globalizării, liderii de organizații par să fie mai puțin siguri cu privire la planurile de expansiune în afara piețelor interne. Extinderea devine incertă, astfel că 15% dintre respondenții la nivel global nu știu ce teritorii să aleagă atunci când sunt întrebați care sunt cele mai importante trei țări – altele decât cea în care își desfășoară activitatea – pentru perspectivele de creștere a propriei organizații în următoarele 12 luni. Ponderea liderilor de afaceri nehotărâți este încă și mai mare în Europa Centrală și de Est (20%) și în România (35%). Astfel s-ar putea explica scăderea generalizată a procentelor directorilor generali interesați de extindere în cazul celor mai multe piețe de top. Guvernele ar putea să considere această situație drept o oportunitate de a demonstra companiilor că propriile lor țări sunt deschise și atractive pentru afaceri.

La nivel global, Statele Unite ale Americii rămân o piață cheie pentru creștere, însă China reduce decalajul. Se păstrează încrederea directorilor generali în SUA ca fiind cea mai importantă piață pentru perspectivele de dezvoltare a companiilor, în ciuda scăderii semnificative a procentului de respondenți care menționează această țară (27%, comparativ cu 46% în ediția de anul trecut). La mică diferență, a doua cea mai atractivă piață, China, a înregistrat de asemenea o scădere în procentajul directorilor generali – la 24%, de la 33% în 2018.

Două țări europene completează topul piețelor cu potențial de creștere pentru companii: Germania (13%, în scădere de la 20% în ediția precedentă) și Regatul Unit (8%, în scădere de la 15%). India, care a depășit recent China în clasamentul economiilor cu cea mai rapidă dezvoltare, este performera ediției de anul acesta, intrând în topul primelor cinci piețe care vor genera creștere pentru companii, în funcție de opiniile directorilor generali din întreaga lume (8%, în ușoară scădere de la 9%).

Și în rândul respondenților din Europa Centrală și de Est, SUA resimt o scădere semnificativă de popularitate (de la 37% în 2018, la 18%). Astfel, Germania redevine cea mai bună piață pentru creștere, deși procentul directorilor generali care o au în vedere atunci când caută soluții pentru majorarea veniturilor s-a diminuat de la 35% în anul precedent la 28%. A scăzut, deși într-o mai mică măsură, și ponderea liderilor de afaceri care menționează China, care păstrează a treia poziție în topul piețelor pentru creștere (18%, la egalitate cu SUA). Ca și în ediția anterioară, aceste trei țări ocupă podiumul în clasamentul realizat pe baza răspunsurilor directorilor generali la nivel global și respectiv din Europa Centrală și de Est, dar în altă ordine.  

În funcție de opțiunile exprimate de liderii de organizații din țara noastră, Germania se menține de ani buni pe prima poziție în topul celor mai importante piețe pentru dezvoltarea afacerilor (30% dintre respondenți indicând această țară, în scădere de la 43% în 2018). Ea este urmată anul acesta, la mare distanță, de Franța (12%) și SUA (10%, față de 41% în ediția precedentă), aceasta din urmă la egalitate cu Marea Britanie și Bulgaria.

Share

Contact us

Ionut Simion

Country Managing Partner, Romania

Cristian Tomescu

Manager, Marketing and Business Development , Romania

Tel: +40 21 225 3547

Follow us