Inteligența Artificială – cât de aproape este viitorul

A XXII-a ediție a studiului PwC Global CEO Survey

Pentru deblocarea potențialului intern de creștere în organizațiile lor, directorii generali acordă o atenție deosebită dezvoltării tehnologiilor emergente, precum Inteligența Artificială (Artificial Intelligence, AI). S-a vorbit des în ultimii ani despre potențialul pentru afaceri al utilizării cu succes a acestor tehnologii. Există, fără îndoială, diferențe de opinie asupra modului în care liderii de organizații privesc impactul AI în societate și rolul pe care guvernele ar trebui să-l joace în dezvoltarea Inteligenței Artificiale.

Nu mai puțin de 85% dintre directorii generali la nivel global sunt de acord cu faptul că Inteligența Artificială le va schimba în mod semnificativ modelul de afaceri în următorii cinci ani. Respondenții din țara noastră și din regiune sunt puțin mai moderați în această privință, procentul fiind mai mic în România (76%) și în Europa Centrală și de Est (64%). 

Pentru ca Inteligența Artificială să însemne mai mult decât o colecție de algoritmi și tehnologii (asistenți digitali, roboți, învățare automată etc.), ea trebuie pusă în slujba clienților. Iar pentru a-și dovedi utilitatea, este nevoie adesea de o conlucrare strânsă cu clienții pentru a le înțelege problemele și pentru a proiecta împreună cu aceștia cele mai potrivite soluții bazate pe AI.

Deși împărtășesc o viziune comună în ceea ce privește influența pe care Inteligența Artificială o va avea asupra mediului de afaceri, cei mai mulți directori generali recunosc că nu au introdus încă inițiative AI în organizația lor. La nivel global, 23% dintre liderii de afaceri admit că nu au planuri în derulare pentru un astfel de demers, iar alți 35% plănuiesc să implementeze proiecte AI în următorii trei ani. De cealaltă parte, o treime dintre directorii de companii au demarat inițiative AI, însă adoptat o abordare foarte limitată. Doar mai puțin de unu din zece respondenți susțin că au implementat AI pe scară largă în organizațiile lor.

Procentul liderilor de organizații din regiune și din țara noastră care afirmă că nu au implementat încă AI este și mai mare: 69% și respectiv 72%.

Fără îndoială, o bună parte dintre directorii de companii vor introduce Inteligența Artificială în propriile organizații și pentru a nu rămâne în urma competiției care utilizează tehnologii ce ajută la luarea unor decizii mai rapide și mai bine fundamentate.

Deficitul de angajați cu abilități digitale și analitice poate încetini progresul implementării Inteligenței Artificiale. În afară de recrutarea sau dezvoltarea analiștilor de date și specialiștilor AI, la fel de importantă este formarea în interiorul companiilor a unor echipe pregătite să aplice Inteligența Artificială în domeniile lor și să creeze soluții împreună cu experții AI. De asemenea, întreaga forță de muncă trebuie sprijinită să se adapteze la schimbare și să utilizeze sistemele bazate pe AI implementate în cadrul organizațiilor.

Contact us

Ionuț Simion

Partner, Tax Services, PwC Romania

Cristian Tomescu

Manager, Marketing and Business Development , PwC Romania

Tel: +40 21 225 3547

Follow us