Tărâmul realiștilor lucizi

Ce este în mintea directorilor generali din Europa Centrală și de Est și din România?

PwC Global CEO Survey – Ediția a XXI-a, 2018


38%

dintre directorii generali din România sunt foarte încrezători în creșterea veniturilor companiilor în urmatoarele 12 luni



63%

dintre directorii generali din România sunt extrem de preocupați de infrastructura inadecvată


99%

dintre directorii generali din România sunt concentrați pe consolidarea abilităților „soft” (lucru în echipă, comunicarea) și competențele digitale

Dacă la nivel global directorii generali sunt „optimiști îngrijorați”, cei din Europa Centrală și de Est se dovedesc a fi „realiști lucizi”

Ei sunt mai pesimiști decât majoritatea omologilor la nivel global în ceea ce privește perspectivele de creștere a economiei globale, dar „decalajul de optimism“ este cel mai scăzut din toate regiunile: proporția directorilor generali foarte încrezători în perspectivele propriilor companii de a-și majora veniturile este cu doar 5 puncte procentuale mai mică decât a celor care se declară optimiști în privința creșterii economice globale.

Acest lucru nu este de mirare, luând în considerare toate problemele prin câte au trecut directorii generali din această regiune în ultimii 25 de ani. După experiența războiului, a hiperinflației, a colapsului economic și a violentelor schimbări sociale, ei sunt pregătiți acum pentru orice provocare globală. Dar există o îngrijorare specifică regiunii, care îi preocupă: cum să atragă și să păstreze personalul talentat în era digitală.

 

loading-player

Playback of this video is not currently available

Share
Share

Notă: Respondenții care au declarat „extrem de preocupat”

În general, directorii de companii din Europa Centrală și de Est au încredere în capacitatea organizațiilor pe care le conduc de a face față amenințărilor globale

Dacă directorii de companii din Europa Centrală și de Est împărtășesc în general punctul de vedere al omologilor la nivel global în ceea ce privește perspectiva unui an mai bun pentru economia globală decât pentru organizațiile pe care le conduc, totuși opinia în regiune diferă în două aspecte.

Prima diferență este că directorii generali din Europa Centrală și de Est sunt mai pesimiști decât omologii lor din celelalte zone ale mapamondului în ceea ce privește perspectivele economiei globale: regiunea înregistrează al doilea cel mai mic procentaj al executivilor care previzionează accentuarea creșterii economice globale, și anume 45%.

Nu mai puțin de 40% dintre directorii generali din regiune sunt „foarte încrezători” în capacitatea propriilor companii de a-și majora veniturile în următoarele 12 luni.

 

Aflați mai multe

 


Mihaela Mitroi, Lider Servicii de Consultanță Fiscală și Juridică, PwC Europa de Sud-Est

PwC Europa de Sud-Est„Pe termen mai lung, într-un orizont de până la cinci ani, modificarea comportamentului consumatorilor, intensificarea și diversificarea competiției globale, schimbările în ceea ce privește reglementările specifice industriei, canalele de distribuție și tehnologiile de bază pentru producție sau furnizarea de servicii – toate constituie factori perturbatori pentru organizații. Acestea sunt doar câteva motive pentru care încrederea directorilor generali în perspectivele de majorare a veniturilor companiilor în următorii 3 ani este ușor mai temperată decât în ediția precedentă a studiului. Schimbările în arena politică (Brexitul, situația Cataloniei, etc.) – greu de anticipat, tendințele populiste, atacurile teroriste, volatilitatea burselor și efectul perturbator al tehnologiei fac ca viitorul mai îndepărtat de un an să fie tot mai dificil de previzionat.”

Concluziile raportului pentru Europa Centrală și de Est

În ultimele patru ediții ale studiului, amenințările proprii businessului situate pe locurile doi și trei s-au schimbat an de an, preocupările directorilor generali din Europa Centrală și de Est variind de la mită și corupție până la schimbările în comportamentul consumatorilor. Totuși o provocare s-a menținut pe primul loc în fiecare an – 86% dintre respondenții ediției curente declarându-se oarecum preocupați sau extrem de preocupați de disponibilitatea personalului cu abilități cheie.

Aflați mai multe

Necesitatea ca organizațiile să identifice noi modalități de a atrage, motiva și păstra personalul, sporindu-i implicarea și oferindu-i sentimentul de apartenență și contribuție la un scop organizațional cu care rezonează, reflectă o preocupare mai largă a societății în ansamblu. Țările din Europa Centrală și de Est se confruntă cu provocarea de a crea societăți unite, prin sporirea gradului de încredere pe care o inspiră.

Aflați mai multe

Privind lumea în ansamblul său, directorii executivi din Europa Centrală și de Est sunt de acord cu omologii lor la nivel global asupra faptului că omenirea se îndreaptă spre numeroase ecosisteme fragmentate, mai degrabă decât spre unul singur, unitar. 

Aflați mai multe

Ionuț Simion, Country Managing Partner, PwC România

,,

În urmă cu doar câțiva ani, inteligența artificială, robotica, internetul lucrurilor, dronele și cripto-monedele erau doar niște concepte la modă, care apăreau în prezentările despre tendințele ce vor modela viitorul. Astăzi, ele fac parte din realitatea imediată și au creat deja industrii și meserii noi în jurul lor. Însă are cine să ocupe locurile de muncă apărute datorită progresului tehnologic? Dispun organizațiile de forță de muncă suficient pregătită pentru a fructifica oportunitățile de afaceri generate în urma procesului de inovație? 

Angajații talentați au constituit întotdeauna o resursă valoroasă, atragerea și păstrarea lor reprezentând o reală provocare. Iar aceia dintre ei care dețin și competențe în domeniul digital sunt o rara avis. Identificarea și recrutarea lor, mai ales în anumite industrii, reprezintă o problemă încă și mai complicată.

Citind cu atenție răspunsurile liderilor de afaceri din ediția de acest an a PwC CEO Survey, credem că liantul dintre tinerele talente, tehnologiile digitale și succesul organizațiilor (în ciuda numeroaselor provocări) este încrederea. La prima vedere lucrurile par simple, numai că în epoca transparenței (în care Internetul este o resursă tot mai larg răspândită), încrederea este o monedă scumpă.





La nivelul organizațiilor

Directorii generali depun eforturi nu doar să măsoare încrederea clienților și angajaților, ca indicator al sănătății pe termen lung a companiilor, dar și să o consolideze. Iar una din soluții constă în asigurarea transparenței în ceea ce privește aspectele esențiale ale afacerii: valorile, contribuția individuală a membrilor echipei la succesul organizației, strategia de afaceri și cea de resurse umane (incluzând compensațiile și beneficiile), politicile privind diversitatea si incluziunea, taxele plătite, modul de utilizare și stocare a datelor, lanțul de aprovizionare și chiar impactul automatizării și inteligenței artificiale asupra locurilor de muncă. Legat de ultimul aspect, directorii de companii sunt conștienți de responsabilitatea organizațiilor de a reintegra profesional angajații ale căror activități au fost redefinite de tehnologie, instruindu-i pe aceștia pentru meseriile (mai creative) din era digitală, pe tot parcursul carierei lor. De asemenea, pentru a-și spori capitalul de încredere, companiile susțin activități filantropice, investesc în securitate cibernetică și încearcă să contribuie la combaterea problemelor de mediu.

La nivel național

„încrederea în România” se construiește pornind de la o forță de muncă educată și sănătoasă și o infrastructură de bază adecvată. Contribuția mediului de afaceri la pregătirea viitoarei forțe de muncă este esențială, mai ales prin intermediul stagiilor de practică și ucenicie și prin colaborarea cu instituțiile de învățământ. Este necesar ca autoritățile, organizațiile și comunitățile locale să-și unească eforturile pentru îmbunătățirea gradului de ocupare, prin „echiparea” viitorilor angajați cu abilitățile necesare. Programa de învățământ trebuie să vină în întâmpinarea necesităților mediului de afaceri și să pună un accent tot mai mare pe aptitudinile digitale.

La nivelul întregii societăți umane

Unul dintre beneficiile procesului de globalizare, în opinia directorilor generali, este reprezentat de intensificarea schimbului de cunoștințe și talente, care contribuie la răspândirea pe scară largă a inovațiilor și la creșterea productivității. Însă la polul opus, faptul că mulți oameni trăiesc încă la limita sărăciei, precum și adâncirea inegalității veniturilor reprezintă probleme reale ale societății globale, care erodează încrederea în modelul actual de dezvoltare. Pentru a vedea în ce măsură „succesele” globalizării se reflectă în progresul social local, se vor utiliza tot mai mult metrici multidimensionale (incluzând indicatori privind calitatea vieții, alături de cei macroeconomici consacrați). Definirea lor și stabilirea unor modalități cât mai exacte de comensurare vor constitui prioritatea următorilor ani. Iar liderii de afaceri trebuie să se implice în acest demers, deloc ușor – căci nu se rezumă întotdeauna la niște cifre, folosindu-și experiența în măsurarea impactului și contribuției propriilor organizații în cadrul comunităților din care fac parte (economic, social, de mediu). Ca în fiecare an, mulțumirile noastre se îndreaptă către liderii de organizații din țara noastră care au investit o parte din timpul lor prețios pentru a ne împărtăși opiniile pe care se fundamentează această a opta ediție a raportului pentru România a PwC CEO Survey. Este o mare onoare pentru noi să le facem auzite.





{{filterContent.facetedTitle}}

{{contentList.dataService.numberHits}} {{contentList.dataService.numberHits == 1 ? 'result' : 'results'}}
{{contentList.loadingText}}

Contact us

Ionuț Simion

Country Managing Partner, Romania

Tel: +40 21 225 3708

Cristian Tomescu

Manager, Marketing and Business Development , Romania

Tel: +40 21 225 3547

Follow us