Noi măsuri fiscale adoptate de Guvern: OG nr. 11/2022

04 Feb 2022

De reținut

Prin Ordonanța Guvernului nr. 11/2022 (OG nr. 11/2022) au fost aduse o serie de modificări și completări Codului fiscal și Codului de procedură fiscală. 

Vă prezentăm în continuare principalele modificări.

În detaliu

Codul fiscal

  • Pentru alinierea Codului fiscal cu prevederile Legii 322/2021, au fost eliminate, atât în cazul microîntreprinderilor, cat și în cazul plătitorilor de impozit pe profit, prevederile referitoare la posibilitatea de reportare a sumelor neutilizate de sponsorizări, mecenat sau burse private pe o perioadă de șapte ani. Reamintim că, potrivit Legii 322/2021, astfel de sume înregistrate începând cu 1 ianuarie 2022, respectiv cu data începerii anului fiscal 2022-2023 în cazul persoanelor juridice care au optat pentru un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic, neutilizate, nu se vor mai reporta. Ultimele sume ce pot fi reportate (până în anul 2028) sunt cele înregistrate până la 31 decembrie 2021.

  • În cazul contribuabililor care aplică regimul fiscal al transferurilor de active, de rezidență fiscală și/sau de activitate economică desfășurată printr-un sediu permanent pentru care România pierde dreptul de impozitare („exit tax”), se introduc următoarele prevederi:

  • Exit tax se calculează, declară și plătește trimestrial, până pe 25 a lunii următoare trimestrului pentru care se calculează impozitul, într-un cont de venituri bugetare distinct.

  • Se elimină obligația depunerii declarației anuale de impozit pe profit (D101).

  • Referitor la grupul fiscal, se precizează că, în cazul în care cel puțin unul dintre membrii grupului fiscal intră sub incidența Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 153/2020 pentru instituirea unor măsuri fiscale de stimulare a menținerii/creșterii capitalurilor proprii, persoana juridică responsabilă este obligată să depună declarația anuală consolidată până la data de 25 iunie inclusiv a anului următor, respectiv până la data de 25 a celei de-a șasea luni inclusiv de la închiderea anului fiscal modificat.

  • S-a introdus pentru notarii publici obligația de a completa declaraţia informativă privind transferurile de proprietăți imobiliare care au o valoare a tranzacției sub plafonul de 450.000 lei.

  • Contribuabilii care se află sub incidența Legii privind impozitul specific vor fi scutiți în anul 2022 de la plata impozitului specific, pentru o perioadă de 180 de zile calculată de la 3 februarie 2022. Contribuabilii vor recalcula impozitul specific, aferent anului 2022, prin împărțirea impozitului specific anual la 365 de zile calendaristice și înmulțirea valorii rezultate cu 185 zile calendaristice.

  • S-a introdus pentru operatorii economici care efectuează livrări de bunuri sau prestări de servicii prin intermediul automatelor comerciale obligația de a dota automatele comerciale cu aparatele de marcat electronice fiscale până la data de 31 decembrie 2022.

  • Structurile specializate din cadrul nou-înființatei Autorități Vamale Române (AVR) vor realiza autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor înregistrați, a expeditorilor înregistrați şi a importatorilor autorizați începând din cea de-a 45-a zi de la publicarea  Ordonanței nr. 11/2022 în Monitorul Oficial. ​Competențele privind structurile de specialitate, procedura şi condiţiile în care se va realiza autorizarea se vor stabili prin ordin al ministrului finanțelor la propunerea președintelui AVR.

  • De reținut însă că solicitările pentru autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor înregistrați, a expeditorilor înregistrați şi a importatorilor autorizați nesoluționate până la data intrării în vigoare a Ordonanței nr. 11/2022 se vor soluționa de către Direcțiile generale regionale ale finanțelor publice, respectiv de către Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, pentru operatorii economici mari contribuabili, conform procedurilor în vigoare în prezent.

  • Se va institui contravenția (amendă cuprinsă între 20.000 lei și 100.000 lei) pentru nerespectarea obligației de a se înregistra la autoritatea competentă înainte de desfășurarea activității (și) în cazul operatorilor economici autorizați în domeniul energiei electrice. Măsura va intra în vigoare după 30 de zile de la data publicării Ordonanței nr. 11/2022.

Codul de procedură fiscală

  • A fost preluată de Ministerul Finanțelor, de la ANAF, activitatea de soluționare a cererilor de emitere a soluțiilor fiscale individuale anticipate. Astfel, urmează a se emite un ordin al ministrului finanțelor care va stabili procedura privind emiterea soluției fiscale individuale anticipate, precum și conținutul cererii. Totodată, soluția fiscală anticipată va fi aprobată  prin ordin al ministrului de finanțe. Termenul pentru soluţionarea cererii de emitere a soluției fiscale individuale anticipate a fost extins la șase luni. Soluționarea cererilor de emitere a acordului de preț în avans a rămas în continuare în responsabilitatea ANAF. 

  • A fost introdusă pentru contribuabilii care facilitează tranzacții comerciale online obligația de a furniza periodic organului fiscal central informații referitoare la activitatea desfășurată, prin completarea unei declarații pe propria răspundere. Natura informațiilor va fi stabilită prin ordin al președintelui ANAF.

  • A fost eliminată obligația depunerii declarațiilor fiscale pentru entitățile economice înregistrate în registrul comerțului și care au înscrise mențiuni la registrul comerțului privind inactivitatea temporară, pentru perioada în care se află în inactivitate temporară, începând cu data de 1 a lunii următoare înscrierii mențiunii. Celelalte entități, care nu sunt înregistrate în registrul comerțului, nu au obligația depunerii declarațiilor fiscale, pentru perioada pentru care au solicitat suspendarea activității la organismele care le-au autorizat, începând cu data de 1 a lunii următoare înscrierii mențiunii privind suspendarea activității în registrul contribuabililor.

Obligația de a depune declarații fiscale începe din nou la data reluării activității sau la împlinirea unui termen de trei ani de la data înregistrării mențiunii privind inactivitatea temporară sau a mențiunii privind suspendarea activității.

  • În cazul creanțelor administrate de organul fiscal central, competența de efectuare a inspecției fiscale sau a verificării personale poate fi stabilită prin ordin al președintelui ANAF în sarcina altor organe fiscale decât cele de la domiciliul fiscal al contribuabilului/plătitorului.  

  • S-a introdus dreptul plătitorului de dividende de a depune la organul fiscal competent o declarație de regularizare/cerere de restituire după aprobarea situațiilor financiare anuale în cazul dividendelor interimare distribuite și neplătite în termenul de prescripție a dreptului de a cere restituirea.

  • S-a introdus posibilitatea de  depunere a cererii de eşalonare la plată şi de către debitorii aflați în procedura insolvenței, cu condiția ca aceștia să iasă din procedura insolvenței până la emiterea deciziei de eşalonare la plată.

[Sursa: Ordonanța Guvernului nr. 11/2022 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru modificarea unor termene, publicată în Monitorul Oficial nr. 97 din data de 31 ianuarie  2022]

 

Pentru a fi la curent cu noile modificări legislative și fiscale, abonează-te la Newsletter-ul nostru:

Abonare Newsletter

 

Follow us