De reținut:
Legea nr. 36/2023 modifică:
Legea contabilității nr. 82/1991, în ceea ce privește termenul de păstrare a datelor înregistrate în contabilitate, a registrelor obligatorii și documentelor justificative; și
Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 (OUG nr. 28/1999), în ceea ce privește termenul de păstrare a memoriei fiscale a aparatelor de marcat electronice fiscale.
Mai exact, termenele de mai sus sunt reduse de la zece ani la cinci ani. Modificările aduse de Legea nr. 36/2023 vor intra în vigoare la 15 ianuarie 2023.
În detaliu
Modificările la Legea contabilității nr. 82/1991 sunt:
- Entitățile prevăzute la art. 1 din Legea contabilității nr. 82/1991 care utilizează sisteme informatice de prelucrare automată a datelor au obligaţia să păstreze datele înregistrate în contabilitate, pe suporturi tehnice, pe o perioadă de cinci ani;.
- Registrele de contabilitate obligatorii şi documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitatea financiară, precum și statele de salarii, vor fi și ele păstrate pe o perioadă de cinci ani;
- Perioada de cinci ani se calculează de la data de 1 iulie a anului următor celui încheierii exerciţiului financiar în care au fost întocmite.
Modificările la OUG nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale sunt:
- Se modifică definiția generală a memoriei fiscale, în sensul că datele trebuie să fie conservate în timp pe o perioadă de cinci ani.
- Registrul special şi raportul fiscal de închidere zilnică, documente solicitate de organele fiscale cu ocazia verificării veniturilor care stau la baza determinării impozitelor şi taxelor datorate bugetului de stat, vor fi păstrate de operatorii economici o perioadă de cinci ani, calculați de la data de 1 iulie a anului următor celui în care a fost închis exerciţiul financiar în care au fost emise.
- La umplerea memoriei fiscale, la înlocuirea acesteia ca urmare a defectării sau când nu mai poate fi folosită de către utilizatori din diverse motive, precum şi în cazul în care aceștia îşi încetează activitatea, operatorii economici sunt obligați să păstreze și să arhiveze memoriile fiscale pe o perioadă de cinci ani, calculați de la data de 1 iulie a anului următor celui încheierii exercițiului financiar în care au fost întocmite.
Sursa:[Legea nr. 36/2023 pentru modificarea Legii contabilităţii nr. 82/1991, precum şi a OUG nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, publicată în Monitorul Oficial nr. 36 din 12 ianuarie 2023]