Modificări aduse prin Legea nr. 136/2019 obligației operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale

Pe scurt

În 17 iulie 2019 a fost publicată Legea nr. 136/2019 (Legea nr. 136/2019) care abrogă alin. (1), (2) și (4) ale art. 40 din Ordonanța Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, și în același timp modifică și completează Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 (OUG nr. 28/1999) privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.

Principala schimbare adusă OUG nr. 28/1999 vizează obligația operatorilor economici care vând produse și servicii prin mașini automate de a le dota cu case de marcat electronice fiscale până la 31 decembrie 2019. Aparatele de marcat fiscale care nu înglobează constructiv dispozitivul de imprimare sunt excluse de la obligația de imprimare de bonuri fiscale, de rapoarte fiscale de închidere zilnică, precum și de alte tipuri de documente.

De asemenea, Legea nr. 136/2019 introduce pentru operatorii de transport rutier care efectuează transport de persoane prin servicii regulate în transportul național, cu excepțiile prevăzute de OUG nr. 28/1999, obligația de a dota autovehiculele cu care execută aceste servicii cu aparate de marcat electronice fiscale, în termen de șase luni de la data intrării în vigoare a acestei legi.

În detaliu

Obligația de a utiliza case de marcat electronice fiscale

Obligația de a utiliza case de marcat electronice fiscale se extinde și asupra operatorilor economici care livrează bunuri sau servicii prin automate comerciale la care încasarea se realizează prin cititoare de carduri bancare sau prin încasarea automată de bancnote sau monede. Aparatele de marcat fiscale care nu înglobează constructiv dispozitivul de imprimare sunt excluse de la obligația de imprimare de bonuri fiscale, de rapoarte fiscale de închidere zilnică, precum și de alte tipuri de documente prevăzute de OUG nr. 28/1999.

Termenul prevăzut de lege pentru dotarea cu astfel de automate comerciale de către operatorii care dețin aparate de marcat electronice fiscale este 31 decembrie 2019.

Se mențin/introduc noi excepții de la obligația de a utiliza case de marcat electronice fiscale:

  • serviciul public de transport persoane cu metroul, precum și serviciul public de transport local de persoane prin curse regulate în interiorul unei localități, pe bază de bilete sau abonamente tipărite.
  • transportul rutier internațional contra cost de persoane.

Aspecte ce țin de utilizarea caselor de marcat electronice fiscale

Operatorii economici care utilizează aparate de marcat electronice fiscale care nu înglobează constructiv dispozitivul de imprimare nu au obligația afișării la loc vizibil a unui anunț detaliat de atenționare a clienților cu privire la obligațiile pe care le au atât operatorii economici, cât și clienții din perspectiva legislației din domeniul caselor de marcat fiscale.

În cazul defectării aparatelor de marcat electronice fiscale, operatorii economici care utilizează aparate de marcat electronice fiscale care nu înglobează constructiv dispozitivul de imprimare nu sunt obligați să înregistreze toate operațiunile într-un registru special.

În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a Legii nr. 136/2019, Normele metodologice pentru aplicarea OUG nr. 28/1999 vor fi modificate și completate corespunzător noilor prevederi legale în domeniul caselor de marcat electronice fiscale.

 

Atribuții de control în domeniul caselor de marcat electronice fiscale

Atribuțiile de control al funcționării și utilizării aparatelor de marcat electronice fiscal, de constatare  a contravențiilor și aplicare  a sancțiunilor au fost extinse și asupra Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier.

Sursa: Legea nr. 136/2019 pentru abrogarea alin. (1), (2) și (4) ale art. 40 din Ordonanța Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 (OUG nr. 28/1999) privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, publicată în Monitorul Oficial nr. 587 din 17  iulie 2019.

De reținut

Operatorii economici care vând produse și servicii prin mașini automate au obligația de a le dota cu case de marcat electronice fiscale, până la 31 decembrie 2019.

De asemenea, operatorii de transport rutier care efectuează transport de persoane prin servicii regulate în transportul național, cu excepțiile prevăzute de OUG nr. 28/1999, au obligația dotării autovehiculelor cu care execută aceste servicii cu aparate de marcat electronice fiscale, în termen de șase luni de la data intrării în vigoare a acestei legi (20 ianuarie 2020).

Sunt exceptate de la obligația dotării cu case de marcat electronice fiscale serviciul public de transport persoane cu metroul, serviciul public de transport local de persoane prin curse regulate în interiorul unei localități, pe bază de bilete sau abonamente tipărite, precum și transportul rutier internațional contra cost de persoane.

© [2019] [ PricewaterhouseCoopers Tax Services S.R.L.  ]. All rights reserved. PwC and PricewaterhouseCoopers refer to the PwC network and/or one or more of its member firms, each of which is a separate legal entity. Please see www.pwc.com/structure for further details. This publication has been prepared for general guidance on matters of interest only, and does not constitute professional advice. You should not act upon the information contained in this publication without obtaining specific professional advice. No representation or warranty (express or implied) is given as to the accuracy or completeness of the information contained in this publication, and, to the extent permitted by law, PwC does not accept or assume any liability, responsibility or duty of care for any consequences of you or anyone else acting, or refraining to act, in reliance on the information contained in this publication or for any decision based on it. At PwC, our purpose is to build trust in society and solve important problems. PwC is a network of firms in 158 countries with more than 236,000 people who are committed to delivering quality in assurance, advisory and tax services. Find out more and tell us what matters to you by visiting us at www.pwc.ro.

Contact us

Daniel Anghel

Partner, Tax and Legal Services Leader, Romania

Ionut Simion

Country Managing Partner, Romania

Diana Coroaba

Partner, Tax Services, Romania

Ionut Sas

Partner, Tax Services, Romania

Andreea Mitirita

Partner, Tax Services, Romania

Follow us